Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Epica lanserar mångfaldskategori

Publicerad: 25 juli 2019, 10:11

Foto: Epica

Epica Awards har adderat ”Gender Equity” till sina kategorier inför årets tävling.


Ämnen i artikeln:

EpicaMångfald

Epica Awards, som grundades 1987 där branschjournalister världen över utser vinnande kampanjer, inför en ny kategori. De adderar nu ”Gender Equity” för mångfald, som ska vara ett utrymme för kampanjer som i alla typer av medium tar hänsyn till kvinnliga rättigheter inkludering, LTGBQIA och positiva actions angående könsidentitet.

Detta går i linje med vad Cannes Lions gjorde inför årets tävling – att motverka stereotyper i reklam. Juryn fick då från start avgöra om bidragen innehöll stereotyper.

Epica-kategorin instiftas av kommunikationschefen Katia Chelpanova, som kommenterar:

– Tidigare föll denna typ av kampanj inom vår sociala kategori, men i kölvattnet av #MeToo-rörelsen och oro över strategier för jämställdhet och identiteter runt om i världen, ansåg jag att det var nödvändigt att specifikt lyfta fram dessa frågor.

Epica introducerade tidigare i år dessutom kategorin ”Creative use of data”. Epica avgörs i november.

Ämnen i artikeln:

EpicaMångfald

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.