Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Eriksson: Domen överträffar mina förväntningar

Publicerad: 18 mars 2008, 13:01

Högsta Domstolen ger Claes Eriksson rätt i tvisten om reklamavbrott mot TV4. Nu hoppas han att domen ska hjälpa andra regissörer att skydda sina verk mot kommersiell inblandning


Vilgot Sjöman och Claes Ericsson tog strid mot TV4. Foto: Bertil Ericsson/Scanpix

Nu på morgonen meddelades HD-domen i målet om reklamavbrott mellan TV4 och Claes Eriksson och Vilgot Sjöman. I domen fastställs att TV4 genom att göra reklamavbrott i filmerna ”Hajen som visste för mycket” och ”Alfred”, kränkt de båda upphovsmännens egenart enligt Upphovsrättslagen.

Claes Eriksson är väldigt glad över domen.

– Den överträffar mina förväntningar. Jag har hela tiden varit övertygad om att vi skulle vinna. Men det här var bättre än jag hade väntat mig, domen är nu ännu mer preciserad och ännu mer till vår fördel säger han till Resume.se.

Han hoppas att domen kommer att bli ett verktyg för andra regissörer att freda sina verk från kommersiell inblandning.

– Domen säger att det här inte bara handlar om min och Vilgots filmer, utan om spelfilmer i allmänhet.

HD slår i domen fast att reklamavbrott bryter tittarens helhetsupplevelse av en film. Även om reklamavbrottet placeras i ett scenbyte så bryts det samspel mellan scenerna som regissören tänkt sig, dessutom blir filmen längre, vilket enligt domstolen inte är oviktigt. Vidare slås det i domen fast att de kommersiella intressena bakom filmen inte väger tyngre än upphovsmannens rätt att bestämma hur verket ska återges. TV4 blir enligt domen skyldiga att betala regissörernas rättegångskostnaderna på 300 000 kronor.

– HDs dom innebär att en eftergift av den ideella rätten vad beträffar reklamavbrott måste göras uttryckligen i avtal för att vara giltig, vilket är en viktig upphovsrättslig grundprincip, som nu får stor betydelse i den praktiska verkligheten, säger regissörernas jurist Håkan Sjöström i ett pressmeddelande.

På TV4 tycker man att det är bra att det nu finns riktlinjer att rätta sig efter, men att det är synd att det fortfarande uppfattas som kontroversiellt med reklam i filmer.

– Rent praktiskt innebär det dock ingen skillnad för oss eftersom att vi redan arbetar efter strängare riktlinjer sedan 2005, säger Cecilia Giertta, informationschef på TV4 till Resume.se.

Sveriges Annonsörers förbundsjurist Jan Fager tycker att det känns bra att nu veta var gränsen går när det kommer till upphovsrättsligt skyddat material.

– Frågan är dock i praktiken en icke-fråga då det numera styrs av avtal när och hur avbrott i de filmer som visas i de kommersiella kanalerna får göras, säger han i ett pressmeddelande.

Tobias Wahlberg

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.