Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

ERK fäller Dagens Nyheter

Publicerad: 8 november 2007, 12:22

Att Plåt & Ventilgrossistens nakenkalender fälldes i ERK var kanske inte helt oväntat. Men även DN, Egmont, Djuice och Svenska Fotbollförbundet har glömt bort att "reklam skall utformas med vederbörlig känsla av socialt ansvar."


Näringslivets Etiska Råd mot Könsdiskriminerande Reklam (ERK) slår i en rad fällningar bland annat DN, Egmont, Djuice och Svenska Fotbollförbundet på fingrarna. Förutom de sedvanliga fällningarna av nakenkalendrar finns två tidningskoncerner på listan över företag som gått över den könsdiskriminerande gränsen.Dagens Nyheters marknadsföring av DN Kontakten består av en teckning av en kvinna över vars kropp det ritats streck som symboliserar måttband. Under bilden står att läsa: "Snygg och kultiverad akademiker söker blond, kurvig kvinna 165-170 cm lång, 90/60/90, ca 60 kg, för seriöst förhållande."Annonsen anmäldes och DN svarade:"Tanken med annonsen var att den skulle uppfattas som humoristisk och på intet sätt ses som ett brukligt exempel. Eftersom annonsen blivit anmäld ser vi att tanken inte har uppfyllts och har därför tagit bort annonsen.""I den aktuella annonsen förmedlas, enligt rådet, en bild av att övervägande delen av män som sätter in en kontaktannons söker efter en kvinna som passar in på beskrivningen och väljer partner endast på grundval av fysiska företräden. Kvinnan objektifieras genom den text och genom den bild som illustrerar annonsen. Intrycket av objektifiering förstärks av att man infört kroppsmått, som förlegat brukar anges som ett ideal för kvinnor, som en del av annonsen", skriver ERK och menar därmed att annonsen strider mot ICCs grundregler för reklam.På Egmontägda Game Reactors hemsida illustreras dataspelet Counter Strike av en kvinna med armarna i kors över ett par nakna bröst."Den aktuella illustrationen utgör ett exempel på reklamåtgärder i vilka kvinnor eller kvinnors kroppar används som blickfång av sexuell natur, utan något som helst samband med den marknadsförda produkten",  skriver ERK i sin fällning.I reklamen för ett billigare telefonabonnemang frågar en kvinna varför mannen inte vill ha henne. "Jag vill ha något billigare", svarar han. Dåligt, Djuice, säger ERK och fäller. Svenska Fotbollförbundet ville få tjejer att se på fotboll med payoffen "Killar i shorts skall ses live!" "I den aktuella reklamen förmedlas en bild av män som objekt utan ett motiverat samband med den marknadsförda produkten som i det här fallet rör sig om Allsvenskan och de idrottliga prestationer som man där kan förvänta sig att se", skriver rådet och fäller.

Andreas Johansson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.