Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Ernst Billgren

Publicerad: 1 oktober 2009, 13:26

Ernst Billgren, konstnär som medverkar på Resumés gala Sverige bästa marknadschef den 21 oktober.


Ernst Billgren

Vad är ditt förhållande till reklam?
– Ja, som alla andra ämnen har det flutit ihop. Det är naturligt att närma sig reklam, på samma sätt som jag kan använda lera ibland.

Har du själv gjort reklam?
– Om man vidgar det till att hand­la om varumärket, vad man säger och står för, har jag gjort det. En inbjudan till vernissage är också reklam.

Men kommersiell reklam?
– Det kommer en reklamfilm som jag har gjort snart, för öl. Mer får jag inte säga.

När du gjorde en målning åt IKEA gick 1 000 tavlor åt i ett nafs?
– Ja, det är något som jag lider av, att grejerna går åt.

Du har kallats för ”proffsig marknadsförare”?
– Ja, och till och med nominerad till marknadsföringspriser. Ibland finns offentligheten med som en aspekt i det jag gör, men det är inget självändamål.

Är konstnärer dåliga på att marknadsföra sig?
– Det ska man göra om man är intresserad, men det är inget självändamål. Men om du tillverkar skruv eller något måste du automatiskt ha det i din verksamhet.

Men du syns mer än de flesta konstnärer?
– Jag är lite road av det, och det ger ett slags spelplan för mina verk. Jag känner mig beroende av att folk håller reda på vad jag gör.

Ditt bästa råd till en marknads­chef?
– Kanske att det är bättre att göra reklam på nyhetsplats. Fem minuter i Rapport är bättre än reklamtid. Alltför många gör som man brukar. Att leta efter nya kanaler skulle vara ett sådant råd.

Du ger Stockholmstips på BBC World, där Korvspecialisten på Östermalm får en världspublik?
– Ja, det är lite kul, de går i runt 200 länder.

Det sägs att du vägrar att använda internet och mejl?
– Ja och nej. Jag har en tjej som sköter sådant åt mig. Jag har sett så många som bara blir sittande med det. Men jag brukar inte gå till frisören heller. Jag fokuserar på det som inte stjäl tid från det som är viktigt.

Du har också använt Ernst Billgren-stand-ins. Hur vet vi att du är du?
– Ett tag hade jag en liten rund gubbe som jag skickade i stället. Det gav upphov till lite diskussioner i början om hur jag egentligen såg ut.
– Många säger till mig: Hur kan du göra så mycket? Då säger jag: Hur kan Mamma Scan göra så mycket? Jag gör mycket i samarbete med andra människor. Man ska inte haka upp sig så mycket på Ernst Billgren.

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.