Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Espresso House väljer Abby Norm

Publicerad: 6 december 2007, 13:22

Fem byråer bjöds in till Espresso House´s upphandling av ny reklambyrå. Valet föll på stockholmsbaserade Abby Norm.


– Vinnande ur upphandlingen gick Abby Norm som besvarade våra frågeställningar på bäst sätt. Man hade gjort ett grundligt förarbete och visade på olika kreativa sätt att skapa effektiva kommunikations- och reklamlösningar från en tydligt definierad varumärkesposition, säger Sofie Johansson, marknadschef på Espresso House.

Sofie Johansson och Andreas Morne, vd Abby Norm.

Hur gick upphandlingen till?
– Vi bjöd in fem byråer som fick fem uppdrag var att lösa. Abby Norm gjorde det bäst. De löste uppdragen och gjorde det med humor och värme, säger Sofie Johansson.

Espresso House, som startades 1996 i Lund, ägs av Palamon Capital Partners. De har idag cirka 50 kaffebarer runt om i Sverige. Nu satsar de hårt på att växa ytterligare. Inom tre år ska antalet kaffebarer vara det dubbla i Sverige.

Espresso House har tidigare inte haft någon reklambyrå utan samarbetat med den grafiska designbyrån Brynell Design från Lund.
– Det var ett samarbete som hängt med sedan starten. Kontraktet med dem löper året ut och sedan tar Abby Norm över, säger Sofie Johansson.

Första resultatet av det nya samarbetet kommer att synas den åttonde januari nästa år. Kampanjen har namnet ”ett piggt nytt år”.

– Den går ut på att vi vill bjuda våra kunder på något extra. Vi kommer att ge dem en extra shot espresso i varje latte. Dessutom kommer vi under nästa år att satsa på fler och lite mer överraskande enheter. Hittills har vi jobbat väldigt traditionellt med att visa en produkt och ha text till det, nu blir vi mer lekfulla, säger Sofie Johansson.

– Vi ska visa att vi tar oss själva på mindre allvar. Kunden ska känna vilken rolig kampanj och produkten ska inte behöva vara i centrum. Det kommer att vara lite av ett 60-tals manér.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.