Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Estée Lauder lägger tre fjärdedelar av marknadsbudgeten på influencers

Publicerad: 21 Augusti 2019, 05:47

Foto: Wikimedia Commons/Pear285

Koncernens vd hyllar influencersatsningen som effektiv, Facebook lanserar "rensa historik"-funktion och uppgifter om reafusk även i Sverige. Det och mer i dagens morgonsvep.


Enligt sminkkoncernen Estée Lauders vd Fabrizio Freda lägger de 75 procent av sin marknadsföringsbudget på influencersamarbeten, det berättade han i samband med att sminkjätten presenterade sin senaste kvartalsrapport. Det finns inga uppdaterade siffror om hur mycket pengar det rör sig om, men 2015 hade Estée Lauder en marknadsföringsbudget på 2,77 miljarder dollar.  Koncernen har den senaste tiden ökat sina medieinvesteringar och Fabrizio Freda har hyllat satsningen som effektiv. Utöver modervarumärket äger Estée Lauder även varumärken som Clinique, La Mer och Bumble & Bumble.

– Vår marknadsföring har varit väldigt effektiv eftersom vi blivit bättre på att fokusera investeringarna på tillväxtmarknader, berättade Fabrizio Freda enligt The Drum.

Vid sidan av en rad stora varumärkesambassadörer jobbar Estée Lauder med en mängd microinfluencers.

Facebook lanserar "rensa historik"-funktion

För över ett år sedan började Facebook-vd:n Mark Zuckerberg prata om att bolaget funderade över att införa en "rensa historik"-funktion, en funktion som skulle rensa i princip all data som samlats in om en användare. Datarensningen gäller även data som samlats in via Facebook Pixel eller sajter där du registrerat dig med ditt Facebook-konto.

Nu är funktionen här. Inledningsvis så rullas den ut i Irland, Sydkorea och i Spanien. Om allt går som det ska planerar Facebook att lansera funktionen i hela världen inom de närmsta månaderna, det rapporterar AdWeek.

Pricerunner-vd:n: "Reafusket utbrett även i Sverige"

I helgen avslöjades att sportvarukedjan XXL fuskat med sina reapriser. Fusket, som skett på den norska marknaden, gick ut på att anställda köpte varor till ordinarie pris och sedan lämnade tillbaka dem. Enligt norsk lagstiftning måste ett visst antal varor säljas till ordinarie pris innan de får reas ut.

Nu säger Nicklas Storåkers, vd på Pricerunner, att den här typen av fusk är utbrett även i Sverige.

– Det har blivit så etablerat i vissa branscher att det är svårt för vissa aktörer att avstå från det för då missar de försäljning, säger han till Svenska Dagbladet.

Även Konsumentverket säger att det förekommer liknande fusk på den svenska marknaden.

– Vi har haft ärenden i alla branscher som vi har granskat, säger David Ånesjö, jurist på Konsumentverket, till Svenska Dagbladet.

Mondelez väljer WPP och Publicis för kreativt arbete

Mondelez är en av världens största snacksaktörer och är i Sverige kanske mest kända för att äga varumärket Marabou. Sedan i våras har man varit ute i pitch på jakt efter nya kreativa byråer. Nu har man slutligen landat i att inleda ett samarbete med kreativa byråer från de två holdingbolagen WPP och Publicis. För svensk del kan det innebära att byråer som Ingo, Saatchi & Saatchi och BBH Stockholm kan dryga ut kundlistan, det rapporterar Adweek.

Youtube ska sluta med riktade annonser till barn

Den amerikanska handelskammaren genomför just nu en utredning kring huruvida Youtube brutit mot lagar som ska skydda barn från riktade annonser. Enligt Children's Online Privacy Act måste Youtube eller andra plattformar ha tillåtelse från en målsman om de vill rikta reklam till barn under 13. Det finns exempelvis inga riktade annonsörer på Youtube Kids.

Enligt uppgifter till AdAge kommer Youtube nu att sluta rikta annonser till användare yngre än 13 år. Det är oklart om beslutet är en del av en uppgörelse med den amerikanska handelskammaren eller om det är ett beslut som fattats oberoende av utredningen.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.