Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Estrella och Team Sportia är lika som bär

Publicerad: 20 maj 2008, 14:19

Med 19 dagar kvar till EM vill de svenska företagen dra nytta av fotbollsfesten. Sportkedjan Team Sportia och chipsmärket Estrella har dessutom valt att göra det på ett snarlikt sätt.


Team Sportias butikskampanj till höger och Estrellas kampanjchips till vänster.

Team Sportia har precis gjort klart allt sitt butiksmaterial inför fotbolls-EM. Det bygger på en gul bakgrund och en jublande publik som syns som en siluett i blått. Heja Zverige! Är budskapet.

Estrella har valt ett liknande manér, men stavar Sverige med ”s”. Eddie Löthman, är ad på Team Sportias inhousebyrå.
– Jag tyckte att det var lite konstigt och har försökt få tag på Estrellas reklambyrå.

Vad tycker du om att ni att kampanjerna är så lika?
– Det är inte så bra för oss. Chipsbranschen vänder sig till dem som ser sport på tv i soffan. Det är inte det vi pushar för. Vi står för hälsa och friskvård, så det blir lite knepigt.

Anders Carne är informationschef på Kraft Foods (som marknadsför Estrella).
– Det är slående likt. Men det är i och för sig inte helt ovanligt att man väljer gult och blått, tillsammans med en publik när det gäller stora sportevenemang.

Estrellas ”Heja Sverige”-chips kom ut i butikerna för någon vecka sedan, så de två kampanjerna har tagits fram parallellt. Anders Carne ser det som ett roligt sammanträffande.
– Visst det är det väldigt lika, men det är ju ingen som kopierat den andra och det rör sig inte om någon renommésnyltning.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.