Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Estrella tar upp fajten om fredagsmyset

Publicerad: 7 Maj 2010, 11:17

Ovanligt gott! Det är parollen som ska ta kampen mot OLW:s fredagsmys. På måndag rullar Estrella ut sin nya kampanj på bred front. – Vi vill lyfta Estrella som det naturliga och godaste snacksalternativet på fredagskvällarna, säger Robert Nygren, projektledare på Storåkers McCann som ligger bakom kampanjen.


Ämnen i artikeln:

Robert NygrenStoråkers McCannEstrella

Estrella har traditionellt sett haft en hel del olika koncept. När Storåkers fick chipsuppdraget i somras påbörjade så ett grundligt arbete under hösten och vintern med att ta fram en helt ny kommunikationsplattform.  
– Estrellas stora förtjänst och en del av varumärkets historiska DNA är den goda smaken! Bland konsumeter är det också fler som väljer Estrella på grund av smak än motsvarande andel hos andra leverantörer. Detta har vi tagit fasta på och dramatiserat under parollen ”Ovanligt gott!”, säger Robert Nygren, projektledare på Storåkers McCann.

På måndag går de nya filmerna upp. Två till antalet, där den ena fokuserar på ett gäng ungdomar i ett vardagsrum, den andra på ett förälskat småbarnaspar på en klippa i en romantisk solnedgång. Smakupplevelsen av chips och ringar, och svårigheten med att beskriva smakupplevelsen står i centrum.
– I smaktester när konsumenter har fått tycka till om smak blir svaret ofta att något var jättegott, men när man sedan ber dem precisera vad det var som var gott är det svårt att få ett rakt svar, säger Robert Nygren.

2008 såldes Estrella från Kraft,  sedan försäljningen har man arbetat med att ladda Estrella igen med de kärnvärden som varumärket har för svenska konsumenter och kommunicera på ett sätt som passar varumärket i Sverige.
– Tillsammans med Storåkers har vi arbetat hårt med att ta fram ett nytt kommunikationskoncept. Vi har fokuserat på smaken, eftersom det alltid har varit det som Estrella haft i fokus och det som vi varit ledande på, säger Pia Greverius, marknadschef på Estrella i en kommentar.

Ett exempel hon nämner är Grillchips som var den första kryddade chipsen som lanserades i Sverige och som fortfarande tillhör storsäljarna.
– Utmaningen till Storåkers nu var att dramatisera smak på ett unikt sätt som passar Estrella som varumärke och som sticker ut och tar för sig.

– Själv vill vi också med den här kommunikationen ladda Estrella-varumärket och differentiera oss gentemot framförallt OLW, säger Pia Greverius.

Och med filmerna vill Estrella nu på allvar ta upp fajten om fredagsmyset.
– OLW har pumpat ut fredagsmys ett tag, och det är onekligen ett väldigt trevligt konsumtionstillfälle. Så mysa får man gärna fortsätta göra i stugorna, men vi vill lyfta Estrella som det naturliga och godaste snacksalternativet på fredagskvällarna- och övriga kvällar också för den delen, säger Robert Nygren.

Fakta

Estrella
Pia Greverius, Marknadschef
Chris Samways, Nordisk Marknadsdirektör
Anna Selmén, Brand Manager Chips
Sara Larsdotter, Brand Manager Rings

Storåkers
Robert Nygren, Projektledare
Henric Almquist, AD
Hanna Belander, Copy
Max Piltz, Copy
Therese Bohlin, Planner
Mirja Hjelm, Produktionsledare
Eric Moretti, Original

Camp David
Robert Jitzmark, Regissör
Lolo Uggla, Producent
Pär M Ekberg, DoP
Niclas von der Burg, Offline
Edward Negussie, Telecine
Jonas Jäderholm, Online, Stopp
Martin Dahl, Ljud, Stopp

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.