Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Estrella till Storåkers

Publicerad: 26 Juni 2009, 15:15

I en tät kamp mot DDB och Forsman & Bodenfors gick Storåkers segrande ur striden om Estrella Maarud. Det innebär att den nuvarande byrån Fältman & Malmén förlorar sitt svenska Estrellakonto.


Ämnen i artikeln:

Estrella

Pia Grahn Brikell

I höstas köpte det norska riskkapitalbolaget Herkules Capital chipstillverkarna Estrella och Maarud från amerikanska Kraft Foods. Sedan dess ingår båda varumärkena i det nordiska Estrella Maarud.

De nya ägarna såg ett behov av att se över kommunikationen och gick ut i pitch för att hitta en gemensam byrå som ska hantera marknadsföringen i hela Norden. I slutstriden stod avgörandet mellan de tre tunga byråerna DDB, Forsman & Bodenfors och Storåkers McCann.

Att den sistnämnda avgick med segern innebär att Pia Grahn Brikell tar hem sitt första stora konto som vd för Storåkers.
– Hela byrån är överlycklig just nu, det här passar oss helt perfekt, säger hon.

Estrella är ett drömuppdrag för Storåkers, som sedan byrån ihop med Momentum kan erbjuda Estrella alla vitala marknadsföringsdelar: breda medier, digitalt och retail.
– Det är precis vad den här kunden behöver. Och det visar på vad alla vill ha, ett nordiskt nätverk. Jag är så glad över att se att vårt samarbete har funkat så bra med McCann i Norge, säger Pia Grahn Brikell.

Estrella Maaruds nordiska marknadschef Chris Samways strör lovord över sin nya byrå.
– Jag är extremt imponerad. Det är ett privilegium att kunna välja mellan så bra byråer, DDB och Forsman & Bodenfors var också mycket bra. Men Storåkers strategi och kreativitet stod ut i jämförelse.

Vad vill ni förändra i er kommunikation?
– Våra nya ägare har stora ambitioner, vi hoppas kunna ta oss in ytterligare i konsumentens medvetande och det tror vi Storåkers kan hjälpa oss med, säger Chris Samways.

Klara Ledin


Ämnen i artikeln:

Estrella

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.