Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Etisk kris i reklambranschen

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

Arroganta, självgoda och dåliga på att prata med varandra. Folket i reklambranschen har ingen vacker syn på sig själva. Och annonsköparna håller med. Det visar en avhandling om branschens moral och yrkesetik, gjord av Ylva Larsson Eklund vid Karlstads Universitet.


Ekonomie licentiaten Ylva Larsson Eklund vid Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads Universitet, är just färdig med sin avhandling där hon har studerat reklambranschens inställning till moraliska frågor och moraliska konflikter i det dagliga arbetet.Till grund har hon 20 samtalsintervjuer med reklambyråer, annonsköpare och branschföreningar som bland annat Sveriges Reklamförbund.Ylva Larsson Eklund hänvisar till sju nyckelord som reklambyråerna återkommer till när de beskriver sin bransch. De är; amatörismen (=andra, amatörmässiga byråer förstör för resten), arrogansen (inte bara mot kund utan även internt), den kreativa jakten (på bekostnad av de etiska aspekterna), plagieringen, en stor självgodhet (=reklambranschen är bäst på allt), monolog istället för dialog (varken internt eller mot annonsörer) och manliga normer.Och egentligen är det bara den sista punkten som alla reklambyråerna tar till sig. De tror att branschen skulle må bra av att ta in fler kvinnor. Den åsikten är grundad på ett antagande att kvinnor står för en högre moral.Ylva Larsson Eklund förvånas över att branschen tar så lite kollektivt ansvar och istället lägger allt ansvar kring moral och ansvar på den enskilde medarbetaren.- På byråerna finns absolut ingen uttalad policy kring hur de ska agera moraliskt. Varken skriftligt eller muntligt. Det är upp till var och en att göra individuella bedömningar från fall till fall.Det gör att det moraliska agerandet varierar från byrå till byrå, beroende på den interna byråkulturen.Dessutom visar Eklunds avhandlingen att det råder en spänd relation mellan byrå och kund. Både i de moraliska frågorna och i arbetet.- De har ingen förståelse för varandra. Reklambyrån driver och sköter sitt uppdrag väldigt hårt och annonsörerna vet inte vad som händer. Reklambyrån ser ner på annonsörerna och kommunicerar inte så mycket med dem utan håller tyst och sköter sitt arbete. De tycker helt enkelt att annonsörerna inte har så mycket kunskap om arbetet med reklam.- Det, i sin tur, leder till att annonsörerna inte tycker att byrån agerar moraliskt och ansvarsfullt, varken mot annonsören eller mot konsumenten.Läs mer i Resumé 47/02 idag, torsdag.

Lena Loheim

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.