Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Ett år efter H&H:s köp: Intellecta och Springtime slås ihop

Publicerad: 18 december 2018, 07:56

H&H Groups vd och koncernchef Martin Petersson.

Bildar en jätte inom corporate communications-världen.


Ämnen i artikeln:

SpringtimeHallvarsson & HalvarssonIntellecta

I augusti 2017 köpte kommunikationskoncernen H&H Group Intellectas byrådel innehållandes Intellecta Corporate, Hilanders, Bysted, Tomorrow och UnReel till en prislapp på 43 miljoner kronor. Byråerna omsatte då omkring 100 miljoner kronor.

– Vi förvärvar fem fina bolag och ser fram emot att tillsammans med företagens ledare och medarbetare växa potentialen ytterligare. Vår filosofi bygger på att med respekt för varje byrås integritet erbjuda stora frihetsgrader att utvecklas, berättade Martin Petersson, vd och koncernchef för H&H Group, i en kommentar i samband med köpet.

Nu väljer H&H Group att slå ihop den finansiella kommunikationsbyrån Intellecta med pr- och pa-byrån Springtime. Sammanslagningen beräknas vara färdig i mars 2019 och tillsammans får den nya byrån, Springtime-Intellecta, 70 anställda.

– Vi bygger en holistisk och integrerad byrå med tydligt fokus framåt. Kommunikationens starka förändringskraft skapar för våra kunder – såväl offentliga som privata aktörer – nya förväntningar kring deras roll i samhällsbygget. Den styrka vi får som Springtime-Intellecta passar aktörer som förstår att de har en viktig roll att spela i det sammanhanget, säger Alexandra Kindblom, vd för Springtime-Intellecta.

För ett år sedan valde H&H Group att slå ihop de två byråerna Creo och Unreel, båda fokuserade på rörlig bild i digitala medier.

LÄS MER: Så vill H&H Group bli ett alternativ till nätverken

H&H Group har de senaste åren varit inne i en tillväxtperiod och omsatte förra året 570 miljoner kronor med ett resultat före avskrivningar på cirka 40 miljoner kronor. Utöver Intellecta-byråerna förvärvade man tidigare i år även Linköpingsbyrån Identx. Koncernen är efter köpen en av Sveriges största inom kommunikationsektorn.

– Med Springtimes dokumenterade styrka inom corporate communication, public affairs och marknads-PR, i kombination med Intellectas starka marknadsposition hos de offentliga organisationerna och inom finansiell, redaktionell och digital kommunikation, blir vi tillsammans en svåröverträffad aktör på den svenska kommunikationsmarknaden, säger Paul Roswall, vd för Springtime, som i det fusionerade Springtime-Intellecta blir affärschef för området corporate communication.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.