Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

”Ett dramatiskt skifte – men ett nödvändigt”

Publicerad: 16 april 2015, 12:42

Nils Andersson Wimby, byråchef på Isobar.

Foto: Andreas Elgstrand (montage)

Nästa vecka sjösätter Google sin nya algoritm som premierar mobilanpassade sajter i sökträffarna från mobila enheter. Isobars byråchef Nils Andersson Wimby ger sin bild av vad skiftet kommer att innebära för företag.


Ämnen i artikeln:

Nils Andersson WimbyGoogle

I slutet på februari gick Google ut med nyheten att man skruvar i sina algoritmer för att premiera mobilanpassade hemsidor. Den 21 april kommer man ändra vilka sökresultat som kommer överst i sökningar på mobila enheter, med syftet att skapa en bättre användarupplevelse.  

I grunden utgår det från ett resonemang om att det inte bara är vilken information en hemsida innehåller som bestämmer dess nytta, utan även om denna information presenteras på ett relevant sätt. En hemsida med massa bra innehåll om gräsklippare är antagligen jätterelevant för den som googlar på "bästa gräsklippare". Men om sidan innehåller liten text, jättetunga bilder och en mängd flash-element, då kanske det inte är bästa slutdestinationen för dem som googlat om gräsklippare i just mobilen.

Hur stora volymer handlar då detta om? Det görs totalt över 45 miljoner sökningar per dag på Google i Sverige, och inom flera ämnesområden är majoriteten av sökningar redan via mobila enheter. Om man har som ambition att få icke-köpt trafik till sina digitala kanaler är alltså detta helt avgörande – potentiellt skulle hälften av din trafik kunna försvinna om du inte har en mobilanpassad närvaro.

Tar man ett lekmannamässigt axplock på vanliga sökord – breda sökord med mycket konkurrens – kan man se att de nya reglerna kommer innebära stora förändringar. Redan tidigare har Google som konsumentinformation markerat vilka sökresultat som är mobilvänliga, så man skall kunna se det innan man klickar in på sajten (se bild nedan).

Därför kan man redan nu få en indikation om vilka som kommer påverkas i olika kategorier. Redan bland topp 10 resultaten på orden nedan finns det icke mobilanpassade resultat idag – som antagligen kommer halka ner den 21a.

Google har sedan länge tryckt för tanken Mobile First – utgå ifrån mobilen i allt från teknisk setup till utformning av kundupplevelser. Nu tar man ett drastiskt steg vidare i den kampanjen – och det är både motiverat och beundransvärt. I den mobila utvecklingen har konsumenterna varit drivande, medan varumärken fortfarande ligger långt efter. Det skapar dåliga kundupplevelser, missad information, missade synergier – men nu drivs man vidare av Google.

För mig som jobbar på en byrå handlar det om att koncept aldrig skall tas fram utan mobilen i åtanke. På en praktisk nivå innebär det också att skisser på hemsidor och kampanjsidor, presentationer av hur en kampanj är tänkt att ta ut i köpta digitala ytor, tankar kring content för sociala media – allt borde i första hand göras för mobilen, med desktop som prioritet två.  

Det är ett dramatiskt skifte, ett utmanande skifte, men också ett spännande och nödvändigt sådant. Det ger oss alla inom kommunikation en anledning att ta tag i det där med Mobile First.  

Några punkter om skiftet
• Sker globalt 21 april
• Att ha en sämre mobil närvaro kommer bara påverka din synlighet i mobilen, synlighet i desktop-sökningar kommer inte dras med i detta
• En nyhet är att även indexerat innehåll inuti appar kommer premieras i mobila sökningar, inte bara mobila sajter
• Google har 2 olika tester för att visa på om din sajt är mobilvänlig idag: Det lite enklare Mobilvänlighetstestet, och mer avancerade PageSpeedInsights.
• Mobilvänlighet definieras enligt google i det här inlägget - det handlar om att undvika flash, att anpassa text- och knappstorlek, och att se till att sidan laddas tillräckligt snabbt i mobilen.

Nils Andersson Wimby
Byråchef, Isobar

Ämnen i artikeln:

Nils Andersson WimbyGoogle

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.