Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

"Ett jättetufft år"

Publicerad: 18 Februari 2010, 15:25

Hur gick det för er 2009? – Det blev ett jättetufft år och en väldigt stor skillnad mot 2008. Jag tror att det här blir något att berätta om för barnbarnen.


Ämnen i artikeln:

Björn RietzStampenTomas Brunegård

truefalse

Vad var värst?
– Det var det kraftiga annonsfallet som för vår del blev värre än efter it-kraschen. Dessutom har vi många tidningar i Väst­sverige, vilka påverkas av krisen i fordonsindustrin.

Tryckeriverksamheten noterar dock samma resultat?

– Det hänger ihop med att vi gjorde stora förändringar under 2008, då närmare 100 personer lämnade verksamheten och att vi har tagit nya uppdrag. För även tryckerierna märker av att tidningarna är tunnare och att det är färre dr-utskick.

Ni ska bli dubbelt så stora om tre år. Har du reviderat det?

– Nej det står fast. När vi växer ska vi göra det med verksamheter där hälften av försäljningen inte kommer från traditionell tidnings- och tryckverksamhet.

Du är alltså inte så sugen på att köpa dagstidningar och tryckerier?

– Under året tog vi steget in på heatset-marknaden. Där kanske vi stärker oss.

Är du intresserad av Sydsvenskan?
– Vi är alltid intresserade av Sydsvenskan. Däremot tror jag inte att de historiska mått som man använder för att värdera tidningsbolag är så intressanta.

Vad tror du om resultatet för 2010?
– Vi tror att annonsmarknaden har stabiliserats, men inte att den ska gå upp jättestarkt. Trots det tror jag att vi kan förbättra resultatet ganska rejält, eftersom de omstruktureringar som vi har gjort under 2009 får full effekt först i år.

Vad är fokus den närmaste tiden?
– Vi har trots allt klarat oss ganska hyfsat genom krisen. Nu vill vi se att vi har fast mark under fötterna när det gäller annons­intäkterna. Året har börjat lite si och så. Sedan förväntar jag mig att vi går vidare och jobbar med vår plan för tillväxt.

Har ni sparat färdigt?
– Jag ser inte framför mig några stora kostnadsbesparingsprogram.

Blir det någon utdelning i år?
– Ja. Vi försöker att hålla en jämn utdel­ning till våra 20 aktieägare. ÅR 2009 sänkte vi den med 25 procent och det blir nog i den nivån även i år.

Tobias Rydergren


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.