Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Ett stort trendbrott"

Publicerad: 18 maj 2009, 06:24

När många tidskrifter får se upplagorna dala finns det en kategori som går åt motsatt håll.
För första gången har en tidskrift inriktad på historia tagit sig in på Pressbyråns topp-10.


Ämnen i artikeln:

Pressbyrån

Redan i början på 90-talet startades Populär Historia. En tidskrift som har utvecklats stadigt sedan dess. Förlaget bakom tidningen Historiska Media har också varit ett framgångsrikt bokförlag.

Under 2005 ökade dock temperaturen på marknaden. Historiska Media startade den Bonnier-klingande tidningen Allt om Historia, som var lite bredare i tilltalet än populär Historia. Den nya tidningen lanserades dessutom i hela Norden.

Men även Bonnier hade en historisk titel på gång. Bonnier Publications, som bland annat ger ut Illustrerad vetenskap startade Världens Historia. Det verkar som marknaden sväljer nykomlingarna. Mellan 2007 och 2008 ökade försäljningen av tidskrifter inriktade på historia med 18 procent.

Under årets fyra första månader lyckas också Världens Historia ta sig in på topp-10 över de mest sålda tidskrifterna på Pressbyrån.

– Listan över våra populäraste tidskrifter brukar innehålla samma titlar år från år så detta är ett stort trendbrott. Vad som ligger bakom kan vi bara spekulera i, men troligt är att stora händelser i världen gör att vi allt mer vill veta bakgrunden till konflikterna och i historien ligger grunden till hur vår värld ser ut idag. Det är också alltid särskilt roligt när det går bra för nya svenska titlar, säger Mariette Kristenson, marknadschef på Pressbyrån i en kommentar.

Tidskrifter på Pressbyrån  tio-i-topp

1. Svensk Damtidning
2. Hänt Extra
3. Se & Hör
4. Hänt Bild
5. Veckans nu
6. Elle
7. Illustrerad vetenskap
8. Allers
9. Femina
10. Världens Historia

(baserat på omsättning januari – april 2009)

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

Pressbyrån

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.