Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Ett svenskt silver i utomhus

Publicerad: 19 juni 2012, 19:30

Forsman & Bodenfors var den enda svenska byrån som belönades när Cannes Lions utomhus-kategori avgjordes ikväll. Göteborgsbyrån vann silver med en annonskampanj för Tele 2 och kampanjen hade totalt fem tävlande bidrag. Sverige hade totalt 51 bidrag inskickade till kategorin och av dessa var åtta nominerande. Garbergs och DDB gick miste om lejon.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2012

Kategorin vanns av två kampanjer, som alltså fick varsitt Grand Prix. Dessa var "#Cokehands" från Coca Cola gjord av Ogilvy Shanghai samt "The Invisible Drive" från Mercedes Benz gjord av Jung von Matt i Berlin. Priset till Ogilvy Shanghai blir det andra till Kina någonsin.

Att två Grand Prix delades ut ska förklaras med att det var två mycket olika kampanjer konstaterade juryn, som beslutade om fördelningen enhälligt.

Coca-Cola stod för en tradtionell men avskalad utomhusannons medan Mercedes skapade en tekniskt avancerad lösning som helt saknade köpt medieutrymme.

- Vi måste hela tiden utbilda och anpassa oss. Den här kategorin utmärks av att det är så många olika typer av kampanjer att det ibland blir omöjligt att jämföra dem. Därför har vi valt att ge juryn i den här kategori möjligheten att dela ut två Grand Prix. Samma möjlighet finns även i cyberkategorin, säger Philip Thomas som är vd för Cannes Lions.

Fredrik Hazén

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2012

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.