Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

EU diskuterar om ännu en lag för konsumentdata

Publicerad: 29 Maj 2018, 05:28

Foto: Mostphots

Efter GDPR diskuterar EU om e-privacylagen, Näringsministern reserverad kring statens ägandeskap vid ett TV4-köp och Twitters algoritmsystem får hård kritik. Det är några av tisdagens morgonnyheter.


Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

Efter GDPR diskuterar EU om EPR-förslaget
Fler EU-regleringar kan vara på väg. Nu förs nämligen diskussioner om EPR-förslaget, ett förslag som ska reglera kommunikationstjänster på internet, på samma sätt som traditionella telekomtjänster regleras.

Förslaget innebär bland annat att användarna ska ha rätt till sin integritet på sina enheter och appar. Det ska förhindra företag att plocka ut information ur kommunikationen, såvida man inte uttryckligen ber om tillstånd från användarna.

NY Times uppger att förslaget skulle ha trätt i kraft i maj, men på grund av oenigheter inom EU har beslutet bromsats.

Näringsminister Mikael Damberg vill inte prata statens ägandeskap vid ett Bonnierköp.
Resumé var först med att avslöja nyheten om att Telia är i förhandlingar om att köpa Bonnier Broadcasting. Svenska staten skulle i och med affären, där bland annat tv-kanalerna TV4 och Cmore ingår, att bli landets största medieaktör. Detta skriver SvD Näringsliv.

– Vi noterar att Telia Company har bekräftat att de för diskussioner med Bonnier avseende deras tv-verksamhet. Ur ett ägarperspektiv vore det olämpligt att uttala sig, säger Mikael Damberg till SvD.

Jan Scherman skrev under gårdagen i en debattartikel i Resumé om affären:
"Telia-TV4-affären kommer att bli ett hett ämne för hela den svenska mediepolitiken, inkluderat hur public service ska utformas från 2019 och tio år framåt. Därtill så ger dagens nyhet om Public Service-kommitténs slutrapport extra bränsle. Och frågan är om inte mediepolitiken för första gången tar sig in som en valfråga då det nu berör både privatekonomi genom en skatt, kulturpolitik genom frågan om vad SVT, SR och UR ska syssla med och de politiska konflikter som uppenbaras. Och så industriella frågor i spåren på storaffären mellan Telia och TV4 där statens roll i förhållande till de privata mediebolagen kan komma att hamna i fokus".

Twitters algoritmsystem kritiseras
Bulgarar som skriver på kyrilliska har fått sina twitterkonton spärrade på grund av en förväxling med ryska botar. Detta skriver BBC.

"Hörni Twitter, det kyrilliska alfabetet används av tolv länder utöver Ryssland. Kan ni ta det seriöst? Kan ni, Twitter?" skriver bulgariska bloggaren Ilia Temelkov på kyrilliska och riktar hård kritik mot Twitters algoritmsystem.

De spärrade kontona är en konsekvens av de algoritmer Twitter använder för att identifiera konton med Rysslandskopplingar.

Starcoms vd Liv Sandberg lämnar byrån efter 20 år – går till Facebook
Liv Sandberg får titeln head of agency på Facebook. Under sina 20 år på Starcom har hon hunnit med mycket. Bland annat har hon haft rollen som vice vd och för lite mer än ett år sedan tog hon över vd-rollen från Jonas Dahlquist.

– Jag har varit en del av Starcom-familjen i 20 år och det är verkligen tudelade känslor just nu. Jag ser jättemycket fram emot att börja på Facebook. Men nu har jag fullt fokus på att avsluta på ett bra sätt. Det känns jättepositivt på så sätt att Starcom är ett bolag i mycket god kondition och med fantastiska människor i alla led, säger Liv Sandberg i en intervju i Dagens Media.

Publishers ökar sin direkttraffik efter Facebook-eran
I ett försök att distribuera sina artiklar så mycket som möjligt, har utgivare försökt bryta kontrollen från Google och Facebook och istället få folk att komma direkt till deras webbplatser.

Ny siffror från Chartbeat visar att det sker en ökning och att allt fler användare kommer till utgivarnas webbplatser och appar via sociala plattformar som Facebook. I samma veva har facebook-drivna sidvisningar minskat. Det visade sig också att direkt mobiltrafik var större när Facebook-trafik kopplades till utgivarnas sajter. Detta skriver Digiday.

Alex Hartelius

Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.