Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

EU kräver hårdare reklamdirektiv för tobak

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

Det kan bli ett slut på Marlboros klassiska sponsring av Formel 1. I går röstade Europaparlamentet för hårdare regler för tobaksreklam.


Det nya regelverket kan komma att tas i bruk redan 2005. Europaparlamentet röstade igår för en hårdare reglering av tobaksreklam. De nya reglerna innebär bland annat hårdare restriktioner för tobaksreklam i tv, radio, print och på internet, men innefattar också restriktioner för sponsring av sportevent.Effekterna av restriktionerna blir bland annat att gratisutdelning av cigaretter som promotion förbjuds. Bioreklam, stortavlor och merchandise berörs dock inte av de europeiska restriktionerna.För närvarande råder det stora skillnader mellan de olika EU-ländernas regelverk kring tobaksreklam, vilket lett till problem med till exempel tv-sändningar av Formel 1. Tidigare har Formel 1 fått kringgå regelverket fram till 2006, men det kan nu komma att ändras.Tobaksindustrin har haft en massiv lobbyverksamhet i Bryssel, deras huvudargument går ut på att reklamen riktar sig till befintliga rökare och inte nya målgrupper.

Andreas Johansson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.