Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

EU lägger 8 mkr på svensk tulpanreklam

Publicerad: 14 januari 2009, 15:52

Kampanjerna inför Europavalet i juni 2009 har inte inletts förrän EU-kritikerna får ett drömargument: EU lägger åtta miljoner kronor på en reklamkampanj för att svenskarna ska köpa fler tulpaner. – Tacksamt för oss att EU gör sådana självmål, säger Björn Jonasson på Junilistan.


Ämnen i artikeln:

Junilistan

EU satsar 8 mkr på att få svenskar att köpa tulpaner.

I veckan inleddes en ny reklamkampanj där svenskarna uppmanas att köpa mer tulpaner. Kampanjen finansieras av EU och det mer kryptiska International Flower Bulb Center.

EU satsar totalt 14 miljoner kronor i tre år på tulpankampanjen i Sverige, Finland och Danmark. Sverige får mer än halva buketten - åtta miljoner.

Tidigare tulpankampanjer har flitigt använts som exempel på att EU ofta ägnar sig åt fel saker.
– Det är inte smart av dem, men en bra öppning för oss inför Europavalet. Det finns många sådana exempel där EU spenderar miljonbelopp i rena reklamkampanjer, säger Björn Jonasson, presschef på Junilistan.

Även andra partier har reagerat:
– Jag hyser den djupaste sympati med EU:s hårt arbetande tulpanodlare, de är förmodligen överlyckliga över att få en skattefinansierad reklamkampanj. Men någonstans kan man tycka att någon borde dragit i nödbromsen, skriver Marie Wickberg, vice ordförande i centerns ungdomsförbund på sin blogg.

Läs mer om EU:s tulpankampanj i veckans nummer av Resumés papperstidining.

Janne Sundling

Ämnen i artikeln:

Junilistan

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.