Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

EU röstar för att förbjuda "köttliknande" namn på vegoprodukter

Publicerad: 5 april 2019, 05:48

Foto: Mostphotos

Enligt den franska EU-parlamentsledamoten Éric Andrieu har folk en rätt att veta vad som ligger på tallriken, Adidas knyter jätteavtal med Beyoncé och Amazon är amerikanernas mest älskade varumärke.


Under gårdagen röstades ett förbud mot att ge vegoprodukter "köttliknande" namn, exempelvis sojakorv och oumphhamburgare, igenom i Europaparlamentet, det rapporterar the Guardian.

Det nya förbudet kommer att gälla alla typer av vegetariska produkter från tofu till svarta bönor. Den franska parlamentsledamoten Éric Andrieu, som ansvarat för den nya lagstiftningen, säger till the Guardian att det handlar om "sunt förnuft" och att lobbyverksamhet från köttindustrin inte har något att göra med det hela.

– Frågan har orsakat debatt mellan politiska grupper och en stor majoritet såg det som en nödvändighet att förtydliga termerna, säger han.

Beslutet har kritiserats av organisationer som Greenpeace och Birdlife som båda menar att det kommer innebära en minskad kommunikation av växtbaserade produkter.

– Vi kände att ordet biff bara skulle användas för riktig biff och att de varumärken som säljer vegetariska biffar får hitta nya namn på sina produkter. Folk behöver veta vad de äter och de som vill äta mindre kött måste kunna avgöra vad det är de har på tallriken, fortsätter Éric Andrieu.

Även om den nya lagen nu röstats igenom kan det dröja flera år innan den träder i kraft. Andrieu har dock uppmanat EU att skynda på processen.

Adidas knyter sponsoravtal med Beyonce

Beyoncé är en av världens största och mest inflytelserika artister, men den tidigare Destinys Child-sångerskan har varit försiktig med sina varumärkessamarbeten. Nu rapporterar AdAge att Adidas lyckats signa henne till ett mångårigs sponsoravtal. Avtalet innebär att Beyonce kommer vara involverad i produktutveckling för Adidas lifestylekategori och spela en stor roll i storytellingen kring produkterna. Det omfattar även Beyoncés egna varumärke Ivy Park, ett varumärke hon tidigare distribuerade genom Topshop.

– Det här är mitt livs varumärkessamarbete. Jag och Adidas delar en filosofi om att alltid sätta kreativitet, tillväxt och socialt ansvarstagande i förarsätet, säger Beyoncé i ett uttalande.

Experter har jämfört samarbetet med Rihannas avtal med Puma, något som lett till rejäl snurr för Pumas varumärke.

Amerikaner älskar Amazon

Enligt en ny undersökning från Morning Consult är Amazon det mest älskade varumärket i USA, det rapporterar AdWeek. På andra- respektive tredjeplats kommer Google och Netflix. Undersökningen baseras på intervjuer med 400 000 respondenter och i toppen för B2C-varumärken finns noterbart en rad olika postleverantörer som UPS, FedEx och USPS.

Cannes Lions kritiseras för val av talare

I juni är det återigen dags för Cannes Lions Festival of Creativity på den franska rivieran. Under tävlingsveckan anordnas även ett otal seminarier och panelsamtal med framstående profiler från reklam- och kommunikationsvärlden. I går berättade Cannes Lions att den tidigare Cambridge Analytica-vd:n Alexander Nix kommer vara en av de utvalda talarna, något de nu kritiseras för. Det rapporterar AdWeek. Flera ledande personer som tidningen talat med kallar beslutet för tondövt och menar att valet bara är ett sätt för Cannes Lions att skapa uppmärksamhet kring festivalen.

Wunderman Thompsons CMO till Hasbro

Wunderman Thompson är WPP:s nya monsterbygge och en byrå koncernen ser som en ledstjärna för de övriga byråerna i stallet. Men nu lämnar byråns marknadschef Jamie Gutfreund för en ny roll på Hasbro, det rapporterar AdWeek. På leksakstillverkaren blir hon bolagets första "chief consumer experience officer" .

– Jamie tar med sig ovärdelig erfarenhet av att driva varumärkesstrategier där innovation, teknologi och marknadsföring står i centrum, säger John Frascotti, vd på Hasbro i ett uttalande.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.