Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 8 november 2007, 12:21
Pressens Textreklamkommitté fäller Expressen för textreklam. Dock inte för den hårt kritiserade fredagssatsningen i samarbete med SF Bio.
Expressens artikel "Gå ner i vikt - ät nya bantargodiset" från april i år fälldes av Pressens Textreklamkommitté. I artikeln lyftes Nutriletts godisbitar fram. De påstods fungera på samma sätt som företagets bantarpulver."Kommittén uttalade att den instämmer i vad ansvarige utgivaren själv framhållit om bristerna i valet av expert och påpekar därtill att artikeln endast behandlar en produkt och att något självständigt redaktionellt urval inte gjorts, vilket kan krävas av en konsumentvägledande artikel", skriver Textreklamkommittén i sitt uttalande.Kommittén valde dock att inte ta upp Expressen kritiserade satsning på Guiden. De första numren fick hård kritik för att det redaktionella materialet inte skiljde sig från samarbetspartnern SF:s annonser. Kommittén ansåg dock att Expressen rättat till misstaget tillräckligt snabbt för att de inte skulle hamna under den granskande luppen.
Andreas Johansson