Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

”Expressen och Aftonbladet bäst på Afrika-bevakning”

Publicerad: 5 juli 2013, 09:50

Foto: We Effect.

Aftonbladet och Expressen är bäst på att bevaka den Afrikanska kontinenten. Det påstås i en studie gjord av Retriever på uppdrag av svenska biståndsorganisationen We Effect: – Kvällspressen sticker ut väldigt mycket i att verkligen spegla de resultat som svenskt bistånd ger i Afrika och de människor som drar nytta av biståndet, säger Ola Richardsson på We Effect.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetExpressen

Den svenska hjälporganisationen  We Effect, tidigare Kooperation utan gränser, har låtit utreda hur svenska tidningar bevakar biståndfrågor i Afrika.

Analysen baseras på 1 378 tidningsartiklar som alla har  gemensamt att de tar upp biståndsfrågor i afrikanska länder söder om Sahara.

Artiklarna publicerades mellan 2011 till 2012.

Särskild hänsyn har lagts på vilka bilder som används i samband med artiklarna.

Slutsatsen är att kvällspressen med Expressen och Aftonbladet i spetsen är mest korrekt i sin bevakning av frågorna.
– Kvällspressen är traditionellt bättre på att berätta om människor och bra på att göra reportage om dem. Det finns en tendens i morgonpressen att vara slarvig i valet av bilder. Man tar en bild på en svart människa utan namn i ett afrikanskt landskap och så publicerar man den med en artikel som handlar om bistånd, säger
Ola Richardsson.


Rapporten visade även att offerbilder, alltså bilder på svältande barn eller människor på flyk,  är de mest använda bilderna i all press.

Endast 13 procent av bilderna framställer människor i Afrika som aktiva, där de styr sina egna liv.

Näst vanligast är att artiklar om bistånd illustreras med bilder från Sverige - bilder på vita biståndsarbetare och personer bakom insamlingsprojekt, såsom skolelever eller Rotaryföreningar.

Endast tre procent av alla bilder fokuserar på biståndets resultat och människor som gynnas av biståndet.

Kvällspressen är dock ett undantag och står för hela 40 procent av de bilder som lyfter fram långsiktiga biståndsresultat och de som verkligen nås av biståndet.
– Det är högst oroande att resultaten av biståndet inte når svenska tidningsläsare. Här måste både vi, biståndsorganisationer och svenska medier bli bättre. Katastrofer och flyktingläger är en verklighet som vi inte ska bortse från, men det är viktigt att även andra bilder kommer fram som visar att det är långsiktigt arbete som krävs för att minska fattigdomen, säger Anneli Rogeman, vd på We Effect, före detta Kooperation Utan Gränser.

Alexandra Barganowski

Ämnen i artikeln:

AftonbladetExpressen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.