Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Eyeworks fick ta notan för Kanal9:s miljonkrasch

Publicerad: 27 mars 2009, 09:09

Notan för Motorjournalens Kenneth Tonefs krasch med den ombyggda BMW:n slutade på 313 000 kronor.  Försäkringsbolaget sköt till hälften av pengarna. Resten fick produktionsbolaget Eyeworks betala. – Det här är som om man skulle ha vänstrat med en kompis fru, säger Kenneth Tonef.


Motorjournalen Kenneth Tonefs provkörning med BMW Loaded, en ombyggd BMW M3 CSL, slutade i en spektakulär krasch.
– Men jag klarade mig bra. Jag dunkade bara i huvudet lätt, säger Kenneth Tonef.

Däremot innebar kraschen en betydligt större huvudvärk för bilens ägare Anders Fransson.
Han hade jobbat fem år på att bygga om bilen till det vrålåk som förra året satte hastighetsrekord på klassiska racingbanan Nürburgring i Tyskland.
Den var värderad till 1 miljon kronor – innan den gick av vägen under inspelningen.

Det är första gången som Kenneth Tonef varit inblandad i en krasch under de tio år som han arbetat för Motorjournalen.
– Vi har kört hundratals bilar. Det närmaste har varit småskador, som när jag välte en motorcykel.
Men någon gång ska ju alltid vara den första.
– Det var ungefär som när man åker slalom och man kommer in fel mot portarna. Jag låg i fel spår helt enkelt och fick ett kast när jag kom över ett krön, beskriver Kenneth Tonef förloppet.

Känslan, när han insåg vad som höll på att ske, beskriver han som fruktansvärd.
– Jag delar min passion för bilar med dem som vi lånar bilarna av. Och jag både känner Anders och vet hur mycket han jobbat med bilen. Att jag förstört hans bil var det enda jag kunde tänka på. Det här är som om man skulle ha vänstrat med en kompis fru. Jag hade hellre kraschat en Lamborghini för två miljoner kronor. Det är ju i alla fall en bil som går att ersätta. Anders bil var ett konstverk.

Notan för reparationerna slutad på 313 000 kronor. Försäkringsbolaget återställde endast skadan till seriens standard. Resten fick produktionsbolaget Eyeworks skjuta till.
– Producenten blev skitförbannad först, men lugnade ned sig efter ett tag, säger Kenneth Tonef,

Enligt honom här det mycket ovanligt att andra motorprogram använder privatägda bilar.
– De har en sådan policy, medan vi satsar väldigt mycket på att förmedla just körkänsla.  

Kraschen blev också en rejäl tankeställare för Kenneth Tonef. Han ifrågasatte sin roll som programledare.
– Först tänkte jag lägga av. Jag har mått skitdåligt av det här. Vi har satt en heder i att lämna tillbaka bilarna som vi lånat i samma skick eller bättre, säger Kennet Tonef.
Men det är i dag inga hard feelings från bilägaren Anders Fransson.
– Vi har en väldigt bra kontakt, säger Kenneth Tonef.

Motorjournalen kommer att visa kraschen tisdag 31 mars, med start klockan 22.00.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.