Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

F&B nobbar Ericsson

Publicerad: 23 mars 2009, 13:00

Det går undan i Ericssons reklampitch. I en första gallring har telekomjätten valt ut fem byråer som man vill gå vidare med. De som säkrat en plats till den kommande finalen är Lowe Brindfors, Storåkers, Ogilvy, Digitas och Sapient.


Ämnen i artikeln:

Forsman & BodenforsSony Ericsson

Ericsson ger ingen bild av att vara en svårrörlig industrikoloss när de söker reklambyrå. Redan nu har telekomjätten sållat bland reklambyråerna. Lowe Brindfors, Storåkers, Ogilvy, Digitas och Sapient går alla vidare från den första utsorteringen. De fyra första byråerna är välkända namn för Resumés läsare. Den femte – Sapient –  är en doldis och vill så förbli. Bland övriga reklambyråchefer har också Sapients med­verkan gett upphov till en del frågetecken. Inte ens Ericssons kommunikationsdirektör Henry Sténson är säker på varför byrån valts ut.

Frågorna kring Sapient lär fortsätta att hoppa sig. Ledningen för byrån har gett Sverigechefen Marcus Hasselblad mycket stränga riktlinjer för vilka frågor han får svara på om verksamheten. Hur många anställda man har i den svenska verksamheten eller vem som fått det nyligen utannonserade jobbet som creative director är frågor han inte får besvara.

Marcus Hasselblad är långvägare inom Sapient och började på San Fransiscokontoret 1997 och grundlade den svenska verksamheten 2006. Byrån vilar på ett interaktivt reklamben och ett operativt konsultben. Enligt årsredovisningen har man åtta anställda som gemensamt står för en omsättning på 10 180 989 kronor och på det lyckas Marcus Hasselblad göra en blygsam vinst på 570 059 kronor. Forsman & Bodenfors valde frivilligt att lämna Ericssonpitchen.

– Jag har inga kommentarer. Vi har valt att inte delta helt enkelt. Det ligger ingen dramatik i det. Ger man sig in i en pitch så är det ett åtagande och då ska man kunna leverera på det och det känner inte vi att vi har i dag, säger Erik Sollenberg, vd på Forsman & Bodenfors.
Under april kommer byråerna att få göra nya presentationer där man ska uttrycka en kreativ form och visa hur man kan öka interaktiviteten. Förslaget ska landa på en plattform för hur man kan kommunicera allt från telefonsystem till multimedia. Ericsson räknar med att kunna presentera en ny byrå innan maj.

truefalse

Claes de Faire

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.