Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

F&B och Perfect Fools – världens bästa indie-byråer

Publicerad: 28 februari 2009, 06:58

Svenska Perfect Fools och F&B tillhör de bästa indie-byråerna i världen. De anser i alla fall thenetworkone, som tillsammans med brittiska Campaign rankat de 16 bästa byråerna utanför nätverken 2009.


Filip Nilsson, F&B.

Thenetworkone är en organisation som företräder byråer som står utanför alla nätverk som dominerar den internationella byråkartan.

Det är tredje året i rad som thenetworkone tillsammans med Campaign skapat listan The World’s Leading Independent Agencies 2009.

I år är första gången som digitala byråer finns med på listan. Och bland dem kvalar alltså svenska Perfect Fools in.

Den är en total genomlysning av byråerna – från kreativa framgångar till ledningsfunktioner – som ligger till grund för rankingen.  

Perfect Fools och F&B har plockats ur en första sortering bestående av 30 framgångsrika byråer.
– Perfect Fools och F&B är två exempelpå  byråer som satt standarden för andra svenska byråer, säger Julian Boulding, ordförande i thenetworkone.

Patrick Gardner – glad idag.

Thenetworkone beskriver själv 2009 som ett år där kommunikationsbranschen befinner sig i en förändringsfas mot interaktiva medier.
Listan, som både innehåller digitala och traditionella byråer, speglar förändringen. Det finns även byråer från fler länder än tidigare på listan.

Perfect Fools grundare Patrick Gardner och F&B:s cd Filip Nilsson har, i en specialbilaga i Campaign, själva fått ge sin se syn på sina branschens utveckling. Båda beskriver inte oväntat en utveckling som går mer mot användarna.

Patrick Gardner beskriver bland annat verklighetsbegrepp som blir allt mer utsuddade medan Fililp Nilsson återkommer till hemsidans betydelse som ”hubben” för företagens samlade verksamhet.

Båda har också fått beskriva sina respektive byråers framtida status år 2015:
Flilip Nilssion skriver:  F&B voted “the world’s most  interesting place to work” for the third  consecutive year.

Patrick Gardner skriver: Just as foolish as we are today. This new advertising era will really be picking up speed by 2015 – and we  want to be right in the middle of it

The World’s Leading Independent Agencies 2009

- Amsterdam Worldwide, Amsterdam
   - Big Spaceship, New York
   - Change Integrated, Warszawa
   - DMG China– Beijing, Shanghai, Hang Zhou, Los Angeles
   - Fischer America– Sao Paulo, Brasilia, Buenos Aires, Lissabon
   - Forsman & Bodenfors– Göteborg och Stockholm
   - IQ marketing– Moskva
   - Kolle Rebbe– Hamburg
   - Lorenzo Marini – Milano
   - Modernista – Boston, Amsterdam, Detroit
   - Perfect Fools– Stockholm, New York, Amsterdam
   - Projector– Tokyo
   - StrawberryFrog– New York, Mumbai, Sao Paulo
   - Taxi– Toronto, Montreal Vancouver, Calgary, New York,
   - Jupiter Drawing Room– Johannesburg and Cape Town
   - VCCP – London, Berlin, Qatar och Abu Dhabi

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.