Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

F&B:s Eon-kampanj får kritik

Publicerad: 19 februari 2010, 10:36

Eons stora printkampanj från nya reklambyrån Forsman & Bodenfors får nu kritik av Konsumentverket. Påståendet att kärnkraft är helt koldioxidfri i annonsen är vilseledande, anser KO.


Ämnen i artikeln:

EonForsman & BodenforsKonsumentverket

Annonsen som nu kritiseras.

Det var i slutet av november och början av december ifjol som kampanjen gick upp ibland annat DN och Svenskan. Det är en textpassage i annonsen som KO nu väljer att granska efter flera anmälningar. Där står om kärnkraften:
"Dess stora fördel är att det är en helt koldioxidfri energikälla".

Påstående är dock inte korrekt om hänsyn tas till hela produktionskedjan, skriver KO i sin bedömning. De skriver också att det ställs höga krav på miljöargument som framförs i marknadsföring. Annonsen uppfattas som vilseledande. KO ser nu helst att Eon själv rättar till sitt budskap i kommande kampanjer.

Carina Brorman, varumärkes- och kommunikationsdirektör på Eon.
– Vi syftar på själva elproduktionen och den är koldioxidfri. Den formuleringen har vi använt tidigare och anser att den är vedertagen i branschen. Men vi välkomnar en prövning.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.