Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

F&B släpper uppföljare till viral succé

Publicerad: 19 mars 2008, 09:58

Forsman & Bodenfors kampanj ”Beatbox” för Tele2 har fått 320 000 klick på YouTube och kampanjsajten har haft 400 000 besökare. Nu lanseras steg två i satsningen med den beatboxande hunden.


Förra året skrotade Forsman & Bodenfors ”Bill” som medverkat i rader av kampanjer för Tele2. I stället lyfte man fram bassetthunden som suttit på kontantkorten i alla år.

I februari lanserade man en kampanjsajt där besökarna kunde styra hunden som beatboxade vid ett turntable. Samtidigt lade man upp reklamfilmen med hunden på YouTube. Kampanjen har blivit en succé. Till dags dato har filmen fått 320 000 klick och sajten har 398 000 besök.
Nu går kampanjen in i fas två – en tävling som heter Beatbox Champion.

Inspirerade av den beatboxande hunden kan folk via mobilen eller datorn filma sig själva och hamna på sajten. Man har inte bara en topplista utan även en bottenlista över de sämsta beatboxarna.

– Vi hoppas ju att folk ska anstränga sig för att inte hamna där, säger projektledaren Jerk Zander.

Var det planerat att ni skulle fortsätta med en ny fas av kampanjen?

– Det var planerat från början att vi skulle fortsätta. Men vi har tittat på hur första delen har gått på nätet. Folk har använt den i sina forum och gjort egna beatbox-versioner. Nu ger vi dem en chans att göra det fullt ut på en ny kampanjsajt där man kan tanka upp sina egna beatbox-filmer, säger Jerk Zander.

Vad tror du ligger bakom framgången med kampanjen?
– Vi ville göra något överraskande. Vi vågade vara smala och paradoxalt nog var det nog det som gjorde att den gick så bra. Den ser inte ut som allt annat.

Förutom den nya kampanjsajten gick en film upp på måndagkvällen i TV3, TV4, Kanal5, TV6 och MTV. Se filmen nedan.

Arbetsgrupp

Uppdragsgivare: Lena Andersson och Marie S Dahl Kundansvarig: Erik Sollenberg Projektledare: Jerk Zander Produktionsledare: Linda Tiderman Art Director: Sebastian Forsman Copywriter: Martin Ringqvist Formgivare: Lars Johansson och Magnus Andreasson Web Producent: Malin Careborg Produktionsbolag: Stopp Web

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.