Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Få med Facebook i allt du gör"

Publicerad: 5 maj 2010, 17:00

Låt sociala medier genomsyra din verksamhet både på och utanför nätet. Bara då kan du bli en vinnare i dagens värld. Det budskapet spred Trevor Johnson Facebooks chef för planering och strategi i Europa när han besökte Stockholm i går.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Facebook är den tveklösa ettan bland sociala medier på nätet idag med 400 miljoner användare. Sajten kommer hela tiden med ny funktionalitet och den senaste trenden är att Facebook ska bli en del av andra sajter. Till exempel genom att alla kan lägga till en ”Likeknapp” på sin sajt så besökare kan visa sina Facebookvänner att de gillar just din sajt.
– För den tredje parten är det ett jättebra sätt att få mer engagerande och socialt relevant innehåll på sin sajt, säger Trevor Johnson.

Just så måste den som vill lyckas med att marknadsföra sig i sociala medier tänka.
– Vi har inte traditionell marknadsföring på Facebook. Vi tror inte att den funkar hos oss. Reklamen måste integreras i användarens upplevelse och ge mervärde både åt annonsören och användaren, säger Trevor Johnson.
Interaktion, engagerande och integration är nyckelord Trevor Johnson hela tiden återkommer till.

Ett gott exempel han sett är Coca Colas nya dryck Vitamin Water. De lät medlemmarna i sin facebookgrupp skapa smaker själva som hamnade ute i butiken.
– Sedan har jag smakat den och inte var den god men de har interagerat med sina fans på en nivå de inte varit på tidigare, säger Trevor Johnson.

Sociala medier är här för att stanna och alla varumärken som vill lyckas i dagens värld måste förhålla sig till dem.
Reklamare, marknadschefer, annonsörer, alla måste tänka om. Tänk ”också” inte ”istället för”
– Sociala medier borde inte behandlas som något för sig men vara grundläggande i alla kampanjer, på TV, i radio, i tidningar för sociala medier kan ge stöd åt alla andra kampanjer, säger Trevor Johnson.

Ove Gustafsson

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.