Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Facebook byter sätt att ranka annonsers framgång – så påverkas du

Publicerad: 9 April 2019, 08:39

Foto: Mostphotos / Nikolaev

Dagarna då du som digital marknadsförare jagar Facebooks relevance score är över, istället kommer dina annonser mätas på tre nya punkter – kvalité, konverteringsgrad och engagemangsgrad.


Ämnen i artikeln:

IngagerFacebook

Att med sina annonser bryta igenom det berömda Facebookbruset är en utmaning som tusentals marknadsförare ställs inför varje dag. Tidigare har Facebookannonsers enda mätvärde varit det så kallade "relevance score". Det är det värde som avgör för hur många personer dina annonser visas och därför det värde som kan dra ned dina kontaktkostnader.

Relevance score räknas ut efter att en annons visats för 500 personer. Därefter räknar Facebook ut hur hög "kvalitet" annonsen har genom att väga den mot andra annonser i samma kategori och med en liknande målgrupp. Lyckas man nå benchmark eller högre för vad annonsen förväntas prestera kommer man att få en hög relevance score och därmed visas annonsen för en bredare publik.

Men nu är dagarna då relevance score avgör dina Facebookframgångar över, det skriver Simon Beyer, partner och strategichef på Facebookbyrån Ingager i en bloggpost.

Istället kommer Facebook med start den 30 april att bedöma annonser efter följande värden:

- Kvalité – Hur bra är annonsens upplevda kvalité jämfört med andra annonser som vill nå ut till samma målgrupp?
- Konverteringsgrad – Här tittar Facebook på hur väl en viss annons förväntas konvertera användare när Facebook jämför med andra annonser med samma typ av målsättning och som riktar sig till samma målgrupper.
- · Engagemangsgrad – Facebook uppskattar den förväntade engagemangsgraden för en viss annons och hur den står sig mot andra annonser som också vill synas mot en specifik målgrupp.

Facebook hoppas att de nya mätmetoderna ska få fram bättre och mer relevanta prognoser för annonserna. För att lyckas med de nya mätmetoderna skriver Simon Beyer att annonsörer bör jobba med väldigt specifika målgrupper, testatestatesta och se till att ha estetiskt tilltalande annonser som på något sätt löser användarnas problem.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

IngagerFacebook

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.