Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Facebook byter utseende – fasar ut det blåa

Publicerad: 2 Maj 2019, 05:52

Facebook genomför största designförändringen på fem år, Instagrams nya funktion ska underlätta köp från influencers och Hulu släpper annonsformat anpassat efter "bingetittande", det och mer i dagens morgonsvep.


Sedan starten 2005 har Facebook utvecklat sin grafiska profil pö om pö med den blåa färgen som botten. Under gårdagen presenterade dock bolagets vd Mark Zuckerberg en helt ny design av Facebook – där det blåa försvunnit. Förändringen är den designmässigt största på fem år, det rapporterar AdAge.

Den nya designen kommer samtidigt som Facebook lägger ytterligare fokus på grupper och inom kort kommer att foga samman chattarna från Facebook, Instagram, WhatsApp och Messenger så att användare kan prata med varandra från olika appar. Mark Zuckerberg berättade även att de nya funktionerna ska sätta individens integritet i fokus.

– Jag förstår att många är tveksamma kring hur allvarliga vi är med våra ambitioner. Vi har inte det bästa ryktet när det kommer till integritet men jag är säker på att framtiden är privat. Det här markerar ett nytt kapitel för våra tjänster, berättade Zuckerberg.

— Facebook (@facebook) 30 april 2019We just announced a fresh, new design for Facebook that makes communities as central as friends. FB5 is simpler, faster, more immersive and makes it easier to find what you're looking for and get to your most-used features. #f82019 pic.twitter.com/YWIGEnpO4M

TV-bolag kritiska mot utredning om förbud mot spelreklam

Förra veckan aviserade civilminister Ardalan Shekarabi (S) en utredning som bland annat skulle utreda ett förbud mot vad han kallade "aggressiv spelreklam". Förra året köpte de svenska spelbolagen reklam för totalt 7,3 miljarder kronor, varav 3,8 miljarder lades i tv. Nu går Discovery Networks Sweden, med kanaler som Kanal 5 och Kanal 9, ut och varnar för hur de skulle kunna påverkas om ett förbud mot aggressiv spelreklam infördes.

– Om möjligheterna för våra intäkter försämras oavsett bransch innebär det att vi behöver se över de investeringarna vi gör i svenska produktioner, säger Daniel Lagerqvist, kommunikationsdirektör på Discovery, till TT.

Jeanette Gustafsdotter, vd för branschorganisationern Tidningsutgivarna, anser att regeringen inte gett den nya lagstiftningen, som trädde i kraft vid årsskiftet, tillräckligt med tid.

– Dessutom har vi en kommersiell yttrandefrihet och den bör inte inskränkas, säger hon till TT.

Instagram släpper ny funktion för influencers

I ett försök att bli ytterligare mer säljdrivande lanserar Instagram en ny funktion riktad mot influencers, det rapporterar AdWeek. Via den nya funktionen kommer profilerna kunna tagga produkterna i sina bilder vilket ska underlätta köp och ge profilerna ytterligare sätt att samla in data från sina följare. Funktionen är fortfarande i betaläge och det är i nuläget oklart när den kommer att lanseras brett.

Hulu släpper annonsformat anpassat efter "bingetittande"

Streamingtjänster som Netflix och HBO har de senaste åren skapat ett nytt användarbeteende kallat "bingetittande", vilket innebär att användare tittar på flera avsnitt i taget. Nu lanserar streamingtjänsten Hulu ett annonsformat som är anpassat efter beteendet och ska "belöna" tittare som bingar. Annonsörer som vill använda sig av formatet kommer tvingas skräddarsy sina annonser.

– Det kan handla om att erbjuda tittaren att se det nästa avsnittet reklamfritt till att ge dem ett personligt erbjudande från varumärket i fråga, säger en talesperson för Hulu.

Det nya formatet kommer att lanseras i beta under Q4 och Hulu räknar med att öppna upp för alla annonsörer under 2020, det rapporterar The Drum.

Kabeltv-operatör köper Cheddar för 200 miljoner dollar

De senaste åren har Cheddar varit en av de mest framgångsrika nya tv-nätverken på den amerikanska marknaden. Bolaget har bland annat distribuerat sina program via OTT-tjänster och på sociala plattformar. Man har även jobbat hårt med att utveckla olika nativeformat. Nu köps bolaget upp av kabeltv-operatören Altice i en affär värd 200 miljoner dollar.

– Det här handlar enbart om nyheter – Cheddar erbjuder liveinnehåll som våra konsumenter vill ha och köpet sätter oss i en unik position när det kommer till nyheter som når alla målgrupper, säger Charlie Stewart, CFO på Altice till AdWeek.

Läs mer om Cheddar här.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.