Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Facebook ger sig – delar information om ryska annonser

Publicerad: 22 September 2017, 07:36

Facebook delar med sig av information om annonser köpta av företag med kopplingar till den ryska staten. Annonserna visades under det amerikanska valet och riktades mot potentiella Trumpväljare.


Ämnen i artikeln:

FacebookMark Zuckerberg

I början av september berättade Facebook att de sålt så kallade dark ads, annonser som bara syns för en specifik målgrupp, till ett ryskt företag med kopplingar till den ryska regeringen. Annonseringen, som uppgick till ett värde av 100 000 dollar, misstänks ha riktats till potentiella Trumpväljare. Det värdet ska vägas mot att Trumps kampanj totalt spenderade 90 miljoner dollar på digital annonsering.

Även om Facebook till en början själva erkände annonseringen ville de inte dela med sig av ytterligare detaljer till amerikanska myndigheter, förrän nu.

– Vi har kommit fram till att delandet av annonserna till kongressen inte strider mot våra regler kring användarintegritet. De kommer att hjälpa statliga myndigheter att slutföra det viktiga arbetet med att fastställa vad som hände under valet 2016, skriver Facebook på deras blogg.

Enligt Facebook visste de inte inledningsvis att annonserna köpts av det ryska företaget med kopplingar till Moskva.

– Merparten av våra 5 miljoner annonsörer använder vårt självhjälpsverktyg. I vissa situationer jobbar Facebook-anställda direkt med annonsörerna men så har inte varit fallet när det gäller de ryska annonserna, berättar de vidare.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

FacebookMark Zuckerberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.