Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Facebook-grundare ger Clinton enorm donation

Publicerad: 9 September 2016, 05:29

Foto: Creative Commons

Facebook-grundare ger Clinton enorm donation, mystisk tvist om succé-julkalendern och norsk byrå har tappat 1 miljard på 5 år. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

SpotifyBjörn RietzSVTKarin af KlintbergSnapchat

Mystisk tvist kan stoppa julkalendern - SVT förnekar
Förra året sändes julkalendern Tusen år till julafton. Men enligt uppgifter till Kulturnyheterna finns en formattvist mellan Sony och SVT som gör att den kanske aldrig mer komma kunna visas eller ges ut på DVD. Regissören och producenten Karin af Klintberg beklagar tvisten: "Det är tusen år av svensk historia med barnet i centrum, det är forskning som går förlorad." SVT bekräftar att det funnits en tvist, men vill inte gå in på vad den innebar, samt uppger att den nu är löst.

Facebook-grundare ger Clinton enorm donation

Demokraternas presidentkandidat Hillary Clinton har betydligt mer insamlade medel än republikanernas Donald Trump. Nu utökas ledningen ytterligare, efter att Facebook-medgrundaren Dustin Moskovitz och hans fru donerar 20 miljoner dollar, eller motsvarande knappt 170 miljoner kronor, till Clinton. I ett inlägg på bloggsajten Medium förklarar Moskovitz skälen till donationen, som är den här valcykelns näst största. Det är till viss del antipatier mot Donald Trump som ligger bakom. Om han vinner kommer landet isoleras globalt. Om Clinton vinner däremot, kommer USA röra sig mot mer tolerans och mångfald, skriver Moskovitz.

Norsk byrå har tappat en miljard på fem år
Den norska mediabyrån MEC har tappat nästan en miljard norska kronor i omsättning på fem år. 2011 var omsättningen 1,28 miljarder norska kronor. I fjol var den 343 miljoner norska kronor. Det innebär att byrån har gått från att vara en av Norges största till minsta. Det skriver Kampanje. Martin Bentzen, vd på MEC sedan två år är ganska förtegen om tappet, men menar att att byrån kanske har varit för beroende av några få stora traditionella kunder och haft ett för traditionellt tankesätt i allmänhet.

Breakit: Spotifys paradgren är att inte svara på frågor
Musiktjänsten Spotifys företrädare verkar känna sig mer bekväma i rollen som reportrar än som intervjuobjekt, skriver Breakits Erik Wisterberg. Han lyfter som exempel att Daniel Ek intervjuade MMA-fightern Alexander Gustafsson på Sthlm tech fest och att det på Spotify publiceras en exklusiv intervju med Håkan Hellström före det att han ska intervjuas av Skavlan. Men Spotify själva är ovilliga att svara på frågor från journalister, skriver Wistergren. Efter Daniel Eks intervju med "The Mauler", pilade musiktjänstgrundaren in backstage där medier inte fick komma in.

Snapchat ändrar strategi från städer till stunder
Snapchat ser över sin affärsmodeller inför vad som spekuleras kan leda till en börsnotering. Nu är det klart att chattjänsten ska sluta publicera lokala "stories", eller inlägg, från städer runtom i världen, eftersom dessa har haft en ojämn popularitet. Istället ska fokuset ligga på live-event, såsom det amerikanska nationaldagsfirandet eller Super Bowl, skriver Bloomberg. 15 personer förlorar jobbet.

Valet lyfter reklammarknaden i USA mer än väntat
Annonsmarknaden i USA går bättre än väntat, tack vare internet, och det nära förestående presidentvalet. Det skriver Adage, och hänvisar till Carat. Carat väntar sig att annonsmarknaden ska växa med 5 procent i år till 204,8 miljarder kronor. Tidigare väntades marknaden växa med 4,7 procent. Valet har gjort att uppskattningsvis 7,5 miljarder dollar, eller motsvarande drygt 60 miljarder kronor, extra har spenderats på annonser. OS i Rio bidrog till en ökning med 1,3 miljarder dollar.

Björn Wallenberg


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.