Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Facebook: Ingen av de 200 som såg dådet live anmälde

Publicerad: 19 mars 2019, 06:41

Livesändningen av terrorattentatet i Christchurch sågs totalt 4000 gånger – ingen anmälde, WPP fortsätter att slå ihop byråer och Sir Martin Sorrell nöjd med S4:s första bokslut. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Facebook

I efterdyningarna av terrorattentatet mot en moské i Christchurch på Nya Zeeland har nätjättar som Youtube och Facebook fått kraftig kritik för att man varit senfärdiga med att ta bort känsligt material med koppling till attentatet. Gärningsmannen valde delvis att livesända attentatet, där 50 människor dödades, på Facebook. Facebook själva säger att man det första dygnet efter attentatet tog bort 1,5 miljoner kopior av filmen och att man så fort man fick information av polisen tog ned gärningsmannens livesändning.

Facebooks vice ordförande Chris Sonderby säger också att ingen av de 200 personer som såg livesändningen valde att anmäla innehållet till Facebooks moderatorer. Totalt fick sändningen 4000 visningar innan den togs ned, det rapporterar TT.

Experter har påpekat att gärningsmannen hade en tydlig medieplan för attentatet, något bland annat journalisten Taylor Lorenz på The Atlantic skrivit utförligt om.

WPP fortsätter att slå ihop byråer

Det senaste året har WPP haft en tydlig strategi – konsolidering av byråer. Främst har det varit mer datadrivna byråer som slagits ihop med traditionella reklambyråer, vilket inte minst sammanslagningen av Wunderman och J. Walter Thompson visar. En annan byrå som fått en central roll i WPP:s nya organisation är VMLY&R, en byrå som nu införlivar ytterligare en verksamhet. Den här gången är det Nya Zeeländska Assignment Group som blir en del av VMLY&R, det rapporterar The Drum.

– Kombinationen av Assignment och den fantastiska skalan som finns inom VMLY&R globalt kommer skapa förutsättningar för en byrå som kan leverera verkligt uppkopplade användarupplevelser, säger Sven Baker, WPP:s Nya Zeeländska vd.

Sorrell nöjd med S4 Capitals första bokslut

Under gårdagen presenterade Sir Martin Sorrells nya byrågrupp S4 Capital sitt första bokslut. Sorrell lanserade S4 förra sommaren och har sedan dess köpt byråerna Mediamonks och Mightyhive och säger sig leverera ett erbjudande bestående av digitalt content och medieköp stärkta av egen data. Bokslutet är inte fullständigt eftersom S4 inte existerade under hela 2018.

Totalt omsatte den nya byrågruppen 181,5 miljoner dollar, en ökning med 58 procent i jämförelse med de enskilda byråernas resultat 2017, med en förlust på cirka 10 miljoner dollar, det rapporterar AdAge.

– Idéer är fortfarande viktiga men vi lever inte längre i ett landskap där allt handlar om en enskild kreativ idé. Idén kan fungera som ett ramverk men inom det ramverket måste vi jobba med targeting, datadrivet, personaliserat, A/B-testat och optimerat för alla kanaler. Det handlar mer om många små idéer, sa Mediamonks grundare Wesley ter Haar till investerare.

Netflix tackar nej till Apples videotjänst

Den 25 mars förväntas Apple presentera sin nya videostreamingtjänst. Den nya tjänsten förväntas blanda originalinnehåll med innehåll från andra streamingtjänster. Det är ännu oklart vilka tjänster Apple lyckas locka med på tåget. Vad som dock står klart är att den största streamingaktören, Netflix, initialt inte kommer att vara med, det meddelade bolagets vd Reed Hastings på en pressträff under natten.

Ny marknadschef på Bixia

Peter Janefjord tar över som marknadschef på elbolaget Bixia. Janefjord har tidigare haft en tjänst som CRM-ansvarig på bolaget och har innan dess jobbat med kundinsikter och lojalitet på Stadium.

– Vår bransch inte lyckats fullt ut med att förklara för kunderna hur viktigt elvalet är ur ett klimatperspektiv, där ligger andra branscher långt före oss. El har historiskt varit en lågintresseprodukt där väldigt många kunder inte ens känner till vilket elbolag de har. Det vill jag ändra på, säger Peter Janefjord i ett pressmeddelande.

Vidare säger Janefjord att han vill skapa en relation mellan elbolagets kunder och de som producerar elen.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.