Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Facebook – instabil och allt dyrare plattform enligt annonsörer

Publicerad: 30 oktober 2018, 11:58

Facebooks Ads Manager, som används till att lägga upp och analysera annonser på Facebook.

Annonsörer uppger att Facebook är en allt mindre attraktiv annonsplatform, bland annat på grund av instabilitet och ökade kostnader till följd av ständigt ändrade algoritmer.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Facebook, nätets näst största annonsplattform efter Google, har genom ändrade algoritmer gjort att sidgägare fått mindre och mindre räckvidd, rapporterade webbtidningen Boktugg om i januari. Anledningen till den minskade räckvidden anser Facebook vara att man fått återkoppling från medlemmar att det sponsrade innehållet tränger bort personliga ögonblick mellan användare.

– Det är lätt att förstå hur vi kom hit. Video och annat publikt innehåll har exploderat på Facebook de senaste åren. Eftersom det finns mer publikt innehåll än inlägg från vänner och familj så har balansen i nyhetsflödet skiftat bort från det som är det viktigaste Facebook kan göra – hjälpa oss att få kontakt med varandra, skriver Mark Zuckerberg, grundare och vd på Facebook, i ett facebookinlägg.

Denna utveckling uppges dock ha gjort det svårare för varumärken att berättiga sin plats i nyhetsflödet, och ökar även i praktiken kostnaden för att annonsera på Facebook. Samtidigt som räckvidden blivit sämre har Facebook som annonsplattform dessutom kantats av andra problem såsom instabilitet och att deras algoritmer gör annonserings effekter oförutsägbara.

Till följd av detta kritiseras Facebook som annonsplattform allt mer. Instabiliteten visade sig senast igår, då Facebook Ads Manager låg nere i över åtta timmar för ett flertal annonsörer i USA, rapporterar Digiday. Uppehåll i tjänsten är relativt vanligt förekommande; Facebooks Ad Managers instabilitet är något som uppges vara ett relativt regelbundet problem och enligt annonsörer som Digiday pratat med är Facebook den mest frustrerande plattformen att använda.

– Facebook är en allt mer frustrerande upplevelse för annonsköpare. Sidan kraschar, auktioner är inkonsekventa och publiceringars följder kan var oförutsedda, säger Betsy Hindman, digital marketer for business-to-business, till Digiday.

Sveriges Annonsörers chef för mediefrågor, Peter Mackhé instämmer i mycket av problemen med Facebook som annonsplattform och uppger att svenska annonsörer under flera år haft svårt att ha full förståelse för Facebook Ads Manager, framförallt med de konstanta uppdateringarna i Facebooks statistikverktyg.

– Statistikverktygen och algoritmerna utvecklas konstant i Facebook Ads Manager vilket gör att man som annonsör har väldigt svårt att hänga med, speciellt för annonsörer som inte är lika aktiva och endast använder det och annonsverktyget ibland då det konstant förändras. I praktiken leder detta till högre kostnader för annonsörer då Facebook hela tiden ändrar i sina algoritmer och det är allt svårare att få effekt både organiskt och för köpta inlägg. Vilket leder till att man måste betala mer för att få effektiv spridning, säger Peter Mackhé till Resumé, och fortsätter:

– I USA arbetar MRC med tredjepartsmätningar som man kan använda parallellt med facebook ads manager, för att kringå instabiliteten i Facebooks egna statistikverktyg. Samtidigt går det som annonsör, om man hänger med i svängarna och vet exakt hur man ska förhålla sig till de konstant ändrade algoritmer att fortfarande få ett högt ROMI genom Facebook.

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.