Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Facebook lanserar eget Second Life – vad betyder det för varumärken?

Publicerad: 26 September 2019, 06:31

Så här ser det ut i Facebook Horizon.

Foto: Facebook

Så kan Facebook locka annonsörer till VR-världen, McDonald’s nya kampanj i röstassistenterna och Match stäms för vilseledande reklam.


Ämnen i artikeln:

FacebookMorgonsvepet

Facebook lanserar eget Second Life – vad betyder det för varumärken?
Facebook berättade igår att man gör ett omtag på VR och bygger en VR-värld där du kan ha en egen avatar, spela, konsumera filmer och annan media och prata med vänner. Techcrunch beskriver det som Facebooks take på Second Life. Andra säger att det är likt The Sims. Facebook Horizon, som det heter, lanseras tidigt under 2020 och som en del i detta stänger Facebook sina andra VR-satsningar – Facebook Spaces och Oculus Rooms.

Vad betyder Facebook Horizon för varumärken? Ja, enligt Techcrunch är spelet perfekt för Facebook som vill tjäna pengar genom annonsvisningar baserade på time-spent. De kan erbjuda annonsplatser på virtuella skyltar, butiker för att köpa olika typer av prylar, och erbjuda tredjepartslösningar där exempelvis spelare kan gå runt med Nike-tröjor.

McDonald’s rekryterar genom Alexa
McDonald’s använder en ny metod för att hitta talanger genom nya kampanjen ”Made at McDonald’s”. Nu kan människor nämligen söka jobb via Amazon Alexa eller Google Home i nio länder. Genom att säga ”Alexa, help me get a job at McDonald’s” eller ”Hey Google, talk to McDonald’s Apply Thru” kommer du till tjänsten. McDonald’s satsar även på andra enheter som till exempel utomhustavlor i kampanjen. Byrån som ligger bakom arbetet är Leo Burnett UK.

Match stäms för fejkade annonser
USA:s handelskommission FTC stämmer Match Group, som bland annat äger Match.com och Ok Cupid, för vilseledande annonser. Företaget ska bland annat ha lurat kunder att skaffa abonnemang på Match-com. Match ska ha anslutit icke-betalande användare till falska konton bara för att få dem att prenumerera, enligt FTC. Över 400 000 människor ska ha börjat prenumerera efter dessa fejkade meddelanden. Match själva skickade ett meddelande till personalen där de slår ifrån sig FTC:s påståenden, men har inte kommenterat utåt.

Chimney kan vinna pris
När regeringen igår presenterade de nominerade till årets exportpris fanns produktionsbolaget Chimney på listan. Det är andra året i rad som svenska exportframgångar inom kultur och kreativitet uppmärksammas av regeringen. Chimney har under året producerat flertalet prisvinnande filmer och är nominerad tillsammans med bland andra spelskaparen Josef Fares.

AI skapade porträtt av 1000 personer i nöd
Hungernöd drabbar 37 miljoner amerikanare. Feeding America teamade upp med Leo Burnett och Ad Council för att skapa en virtuell bild baserad på 1000 människor i hungernöd. Bilden återspeglar den faktiska demografin av data från USDA och de samarbetande parterna använde maskinlärning för att slå ihop alla ansikten och byggde sedan virtuella effekter för att få det verkligt. Kampanjen kommer att rulla i tv, radio, print, utomhus och digitalt. För att finansiera detta har Ad Councils mediepartners donerat flera miljoner dollar.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Ämnen i artikeln:

FacebookMorgonsvepet

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.