Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Facebook minskar räckvidden för "sensationalistiskt och provokativt" innehåll

Publicerad: 16 November 2018, 14:40

Detta framkommer i ett nytt blogginlägg från Facebooks grundare Mark Zuckerberg.


Ämnen i artikeln:

FacebookMark Zuckerberg

Resumé skrev för några veckor sedan om att Facebook har blivit kritiserad som annonsplattform på grund av dess ständigt ändrade algoritmer. Vidare meddelade Facebook igår att de kommer ändra hur inlägg som kategoriseras som "sensationalistiska och provokativa" och som är på gränsen till det som är tillåtet enligt Facebooks regler sprids, för att minska mängden desinformation och problematiska inlägg.

Inlägg som Facebooks AI bedömer som onödigt provokativa kommer att "proaktivt rapportera potentiellt problematiskt innehåll till vår översynsgrupp, och ibland kommer Facebooks AI även agera automatiskt på innehåll".

Inlägg som Facebook kategoriserar som "borderline" – inlägg som är på gränsen att bryta mot reglerna, kan samtidigt få mindre räckvidd genom att "Facebooks AI-system upptäcker borderline-innehåll så att vi kan distribuera innehållet mindre". Istället för att ändra reglerna och ta ner innehållet, kommer Facebook se till att dessa innehåll får betydligt sämre räckvidd.

Mark Zuckerberg uppmanar även i sitt inlägg att undivika skapa sådana typer av inlägg från första början, och att inlägg som är "borderline" generellt sätt får mer reaktioner och visningar, vilket gör det ännu mer problematiskt.

Som exempel på "borderline"-innehåll ges "foton som är på gränset till naket, såsom avslöjande kläder och positioner som väcker sexuella associationer". och "inlägg som inte räknas enligt vår definition som hets mot folkgrupp med som fortfarande är kränkande".

Den sociala mediajätten kommer även skapa en oberoende översiktsgrupp som ska övervaka beslut kring modererat innehåll, skriver The Verge.


Ämnen i artikeln:

FacebookMark Zuckerberg

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.