Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Facebook pressade politiker för att stoppa hårdare datalagar

Publicerad: 4 mars 2019, 06:36

Foto: Flickr

Facebooks hemliga lobbyverksamhet mot datalagar avslöjad, Steven Spielberg vill stoppa Netflix från Oscarsgalan och Amazon öppnar livsmedelsbutiker. Det är några av rubrikerna i morgonsvepet.


Facebook har ägnat sig åt en hemlig global lobbyverksamhet med syfte att förhindra datasekretesslagstiftning. Det avslöjar interna dokument från 2013 som The Observer och Computer Weekly tagit del av.

I verksamheten ska Facebook genom utlovade investeringar och ekonomiska incitament utövat påtryckning på politiker i bland annat Storbritannien, USA, Indien samt alla EU:s 28 medlemsländer, i syfte att få dem att lobba å Facebooks vägnar mot starkare sekretesslagstiftning.

I de läckta dokumenten avslöjas hur Facebooks operativa chef Sheryl Sandberg bedömde att europeiska datasekretesslagar utgjort ett ”kritiskt” hot mot bolaget. I Europa ska Facebook genom strategiskt arbete utövat påtryckningar på politiker för att förhindra den enligt bolaget ”alltför restriktiva” datalagen GDPR.

I samband med det uppges att den dåvarande irländska premiärministern Enda Kenny – som i dokumenten beskrivs som en "vän av Facebook"– hävdat att Irland som EU:s ordförandeland 2013 skulle kunna jobba för att främja Facebooks intressen, trots att ordförandelandet enligt regelverket ska hålla en neutral ställning.

Facebook ska dessutom ha hotat med att hålla tillbaka investeringar från länder om de inte stöttade Facebook-vänliga lagar.

Steven Spielberg vill stoppa Netflix från Oscarsgalan
Stjärnregissören Steven Spielberg, som bland annat ligger bakom megasuccér som Indiana Jones och Jurassic Park, blev inte direkt eld och lågor över att Alfonso Cuaróns film Roma kammade hem tre Oscarsstatyetter under årets gala. Filmen är nämligen producerad för Netflix, och Steven Spielberg har flera gånger uttryck motstånd mot att streamingfilmer ska behandlas som bio-filmers jämlikar av Oscarsakademin.

Enligt Variety kommer Spielberg, som är styrelseordförande i Oscarsakademins regissörsdel, ta upp frågan under nästa möte med akademin och föreslå en ändring av reglerna med syfte att hindra Netflix, Amazon och Hulu från att kvalificeras till nomineringar.

Längre videoklipp fick Bloomberg att explodera på Instagram
Bloombergs Instagramkonto växte med närmare 400 procent under 2018, tack vare en satsning på längre videoklipp och interaktiva diagram som effektivt lockar tittare. Det skriver Digiday.

Med 700 000 följare står dock Bloomberg fortfarande i skuggan av konkurrenter såsom The Economist, som har 3 miljoner följare och The Financial Times med 1,3 miljoner. Men enligt data från Tubular Labs hade Bloomberg i genomsnitt hela 2 miljoner månatliga visningar på sina videos, medan The Economist endast hade runt 1 miljon. Samtidigt hade The Financial Times färre än 500 000.

Många av Bloombergs mest populära klipp är sådana som publiceras under helgerna, som tenderar att vara längre och feature-mässiga.

– Vi har utvecklat en mall för dessa klipp för att säkerställa att de är likformiga i stil och utseende, och är noga med att plocka ut de ämnen som vi tror kommer tilltala vår publik mest, säger Kevin Young, Bloombergs sociala medier-chef, till Digiday.

Amazon öppnar livsmedelsbutiker
2017 blev uppmärksamheten stor när Amazon köpte amerikanska livsmedelskedjan Whole Foods. Nu planerar e-handelsjätten att öppna ett dussin livsmedelsbutiker i USA, i en ansats att expandera ytterligare inom matvaruindustrin. Det skriver Wall Street Journal.

Butikerna ska främst ligga i shoppingcentrum i San Fransisco, Seattle, Chicago, Washington DC och Philadelphia. Den första butiken ska öppna tidigast i slutet av året i Los Angeles. Enligt Wall Street Journal är de nya butikerna inte avsedda som konkurrenter till Whole Foods.

Nyheten fick konkurrerande livsmedelskedjor att falla på aktiemarknaden, medan Amazons ökade med 1,68 procent. Amazon tackade nej till att kommentera uppgifterna.

Linkedin satsar på pop up
Linkedin tar klivet ut i den fysiska världen – i alla fall för en stund. I veckan öppnar sociala medier-bolaget nämligen en slags pop up på Londonpuben med det passande namnet ”The Linked Inn”. Syftet är att hjälpa jobbsökande Londonbor med praktiska råd och nätverkande. Det skriver The Drum.

Med på initiativet är några av Storbritanniens största bolag, såsom John Lewis Partnership, Visa, Amazon och Expedia, som alla är ute efter nya medarbetare.

Skattesmäll mot svenska datahallar
Att antalet datacentern har exploderat i Sverige de senaste åren har till stor del att göra med den skattesänkning på energi som regeringen införde den 1 januari 2017. Punktskatten för drift av stora serverhallar sänktes då med hela 97 procent till 0,5 öre per kilowattimme. Drygt två år senare har ett beslut från Skatteverket gjort att reformen stött på patrull. Det skriver Di Digital.

Skatteverket har ändrat sin tolkning av reglerna för återbetalning av energiskatten. Numera ska enbart företag som äger all hårdvara och utrustning i sina hallar kunna ta del av skattesänkningen. Det innebär att lokala aktörer som Bahnhof inte längre kan dra nytta av den förmånliga skatten, medan globala techjättar som Google, Microsoft och Amazon Web Services kan fortsätta göra det.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.