Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Facebook testar att gömma gilla-markeringarna

Publicerad: 3 September 2019, 06:00

Efter testerna med Instagram prövar även Facebook att dölja gillamarkeringarna, nätupprop fick Adlibris och Bokus att dra tillbaka bok och Youtube blir mindre specifika gällande prenumeranter. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Sedan tidigare har Instagram testat att dölja hur många gilla-markeringar en användares bild har fått. Testerna har pågått på sju marknader inklusive Kanada och Brasilien. Istället syns gillamarkeringar från några få utvalda vänner.

Tanken bakom att dölja gilla-markeringarna är att en överdriven hets kan få användarna att må dåligt om en bild inte får så många, något som i sin tur skulle få dem att posta mindre.

Nu rapporterar Techcrunch att Facebook håller på att titta en liknande funktion. Nyfikna programmerare har hittat en prototyp av funktionen i Androidversionen av Facebookappen. Facebook bekräftar uppgifterna och Techcrunch skriver att det kan vara ett tecken på att testerna på Instagram fallit väl ut.

Youtube blir mindre specifika gällande prenumeranter

Samtidigt som Facebook experimenterar med gillamarkeringar kommer Youtube från och med gårdagen att inte vara lika exakta gällande prenumeranter på olika kanaler. Framöver kommer prenumeranterna att rundas av så att en kanal med 2 227 prenumeranter kommer att visas som "2k". Profiler med miljontals prenumeranter kritiserar dock beslutet som de menar är ett sätt för Youtube att dölja när de tagit bort botkonton.. En kanal med 2 999 999 prenumeranter kommer dessutom utåt sett visa "2 miljoner" innan antalet prenumeranter kliver över 3 miljoner, något som fått de stora profilerna att reagera, det rapporterar Campaign.

Nätupprop fick Adlibris att dra tillbaka vaccinkritisk barnbok

Efter att tidningen Dagens ETC uppmärksammat att den digitala bokhandeln Adlibris sålde en barnbok som kritiker menade var vaccinkritisk startades nyligen ett upprop om att stoppa boken. Bland de som lett protesterna finns flera profilerade läkare som kallar boken och antivaccinationsrörelsen en "livsfara för samhället.

Nu väljer både Bokus och Adlibris att plocka ned boken från sina sajter, det rapporterar Aftonbladet.

– VI blev informerade om att det släppts en ny bok för barn med vaccinkritiska inslag. Då valde vi att plocka bort den boken ur vårt sortiment, säger Elias Vieglins, pressansvarig på Adlibris, till Aftonbladet.

Telias Bonnier Broadcasting-köp kan snart få grönt ljus av EU-kommissionen

Förra året avslöjade Resumé att Telia skulle köpa Bonniers tv-verksamhet Bonnier Broadcasting i en affär värd mellan 10-13 miljarder kronor.

Sedan dess har affären tröskats igenom av juridiska instanser och EU-kommissionen som tittat på saker som konkurrensförhållanden och det statliga ägandet av Telia. Nu rapporterar Reuters att EU-kommissionen inom kort kommer godkänna affären, det efter att Telia gått med på en rad eftergifter. Eftergifterna ska bland annat bestå i att Telia garanterad att andra distributörer ska få tillgång till Bonnier Broadcastings tv-kanaler.

Gigantiska Brexitkampanjen hånas

Igår lanserade den brittiska regeringen sin informationskampanj gällande det kommande EU-utträdet. Kampanjen har en budget på 100 miljoner pund. Som känt är dock den brittiska befolkningen fortfarande otroligt splittrad gällande Brexit, något som fått många att håna kampanjen. Hånen sprids på både Twitter och Instagram och gäller främst de befarade bristerna på vissa produkter som antas komma med Brexit. Se några av exemplen här!

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.