Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Facebooks algoritm anklagas för sexism

Publicerad: 16 september 2021, 09:10

Mark Zuckerberg, vd och grundare av Facebook.

Foto: Getty Images

När aktionsgruppen Global witness skapade jobbannonser på Facebook visades de nästan enbart för män eller kvinnor baserat på vad som är ett stereotypiskt manligt eller kvinnligt yrke. ”Direkt sexistiskt”, säger Naomi Hirst på Global Witness.


Ämnen i artikeln:

Facebook annonseringAnnonseringFacebook

Aktionsgruppen Global witness skapade Facebook-annonser för fyra olika jobb och yrkeskategorier och lät sociala medier-jättens algoritmer bestämma vilka som skulle exponeras för annonsen. När de sedan gick igenom vilka som sett annonserna visade det sig att jobbet som mekaniker hade exponerats för 96 procent män. Jobbet som barnskötare visades för 95 procent kvinnor, jobbet som pilot visades för 75 procent män och jobbet som psykolog för 77 procent kvinnor.

– Det betyder att det är helt upp till Facebooks algoritm att bestämma vilka som ser annonserna och det är direkt sexistiskt, säger säger Naomi Hirst på Global Witness till BBC.

”Får oerhörda konsekvenser”

Algoritmen är skapad för att så många som möjligt ska klicka på annonsen men Naomi Hirst menar att algoritmen förstärker fördomar som redan finns, skriver BBC.

Nu har Facebook anmälts till brittiska ”Equality and Human Rights Commission”. Advokaten Schona Jolly QC som lämnade in anmälan skriver att ”Facebooks system kan, och i själva verket, leder till diskriminering”.

Global witness egen advokat, Ravi Naik, menar nu att Facebook kan bryta mot diskrimineringslagar i Storbritannien.

– Det får oerhörda konsekvenser eftersom Facebooks hela affärsidé är annonsering, och den affärsmodellen leder till diskriminering. Det underminerar Facebooks möjlighet att bedriva verksamhet i det här landet, säger Ravi Naik till BBC.

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.