Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Facebooks faktagranskare: "De bryr sig inte om sanningen"

Publicerad: 17 december 2018, 06:59

Snopesjournalister menar att faktagranskningen är mer av ett pr-stunt än något annat, Nike lanserar nästa steg i Just do it-kampanjen och WPP knycker marknadschef från Publicis. Det och mer i veckans första morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Facebook har länge varit en plattform som fått kraftig kritik för att falsk information och falska nyheter lätt får spridning. Speciellt allvarlig blev kritiken i samband med det amerikanska presidentvalet 2016 där även den så kallade Cambridge analytica-skandalen briserade.

I ett försök att minska spridningen av falska nyheter valde Facebook för drygt ett år sedan att teama upp sig med redaktioner som Snopes, en förlaga till svenska "Viralgranskaren", som skulle granska en del av det innehåll som fick spridning men även hjälpa Facebook att få bukt med problemen på ett mer strukturellt plan.

Nu går flera Snopes-journalister ut och säger att de tappat hoppet om Facebook och att plattformen enbart använt dem i pr-syfte. Journalisterna menar bland annat att Facebook varit ovilliga till att låta dem ta del av data som är avgörande för att lyckas med uppdraget.

– De tar ingenting av vad vi säger på allvar. De är mer intresserade av att se bra ut och fortsätta tjänar pengar... För mig är det klart och tydligt att de verkligen inte bryr sig om problemet, säger Brooke Binkowski, tidigare redaktör på Snopes till The Guardian.

Globalt samarbetar Facebook med över 40 mediebolag för att granska innehåll som sprids på plattformen och talespersoner menar att falska nyheter det senaste året fått mindre spridning än tidigare.

Facebook hävdar själva att the Guardians artikel innehåller flera fel samt att Brooke Binkowski inte arbetat med faktagranskning på sex månader. I ett svar till the Guardian har de gett sin egen version av hur faktagranskningen på Facebook fungerar.

Fotbollsspelaren Raheem Sterling frontar ny Nike-kampanj

Manchester Citys spelare Raheem Sterling har de senaste veckorna uppmärksammat den rasism han utsatts för under hela sin karriär, både av fans men även av brittiska medier. I ett långt Instagraminlägg som väckt stor uppmärksamhet i England jämförde Sterling hur spelare med utomeuropeiskt ursprung bevakats av den brittiska kvällspressen i jämförelse med europeisk bakgrund.

I helgen annonserade han så sitt partnerskap med Nike med taglinen "Speaking up doesn't always make life easier. But easy never changed anything"

Kampanjen är nästa steg i Nikes Just do it-kampanj som tidigare i år gick in i en ny fas med den amerikanska fotbollsspelaren Colin Kaepernick.

Emanuel Karlsten: Har influencers missförstått sig egen styrka?

De senaste veckorna har profilerna Michaela Forni och Petra Tungården lanserat varsin sajt/digitalt magasin med motiveringen att de "saknat relevant innehåll på nätet". I en krönika i Breakit frågar sig krönikören Emanuel Karlsten om de har missförstått vad deras egen storhet egentligen bygger på, nämligen person och relation snarare än innehåll.

"Som att det var mer innehåll internet behövde? Varför skulle något magasin överhuvudtaget behöva lägga ned då? (...) Det är därför det blir så bakvänt att starta en tidning som är precis som alla andra. Som är precis dem som de konkurrerar ut." skriver Karlsten.

Facebook öppnar pop up-butik för att återvinna förtroendet

Under helgen har Facebook öppnat en liten pop up-butik i New York. Syftet är att besvara den kritik som riktats mot plattformen de senaste åren. Som mest tror man dock att ett par tusen besökare kommit förbi butiken, där Facebook bland annat delade ut pamfletter med plattformens integritetsregler.

– Det här är naturligtvis ingen lösning på hela problemet. Utöver den här butiken har vi även aktiviteter online där vi även delat med oss av hur vi ser på våra användares integritet, berättade Erin Egan, Facebooks chief privacy officer till The Guardian.

WPP knycker marknadschef från Publicis

Världens största byrånätverk, WPP, aviserade förra veckan ett ändrat strategiskt fokus som bland annat innebär att 3500 anställda kommer att tvingas lämna bolaget. WPP:s vd Mark Read har sagt att nätverket siktar på att bli mer av en "kreativ partner" snarare än en traditionell byråpartner. Nu norpar man Laurent Ezekiel från Publicis-ägda Digitas. Laurent Ezekiel kommer att vara WPP:s ledande marknads- och tillväxtchef och rapportera direkt till Mark Read. På Digitas har Laurent Ezekiel bland annat varit globalt kundansvarig för bland annat Samsung, HP och American Express, det rapporterar Adweek.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.