Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Facebooks nya giv för märken: Nå fler kunder globalt

Publicerad: 22 September 2016, 09:20

Foto: Mostphotos

Plattformen lanserar nya tjänster för små företag som vill vrida upp räckvidden i andra länder.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Med en allt mer globaliserad värld kommer också möjligheten för småföretagare att nå kunder på flera marknader. Det vill Facebook dra nytta av.

Nu lanserar man därför två nya tjänster, dels en som innebär möjligheten att köpa riktad marknadsföring i andra länder, dels en certifikatmärkning som visar att du är seriös aktör – det vill säga, ett bevis på att du har gått Facebooks egen utbildning i hur man köper och säljer på plattformen.

Sam Rihani, Facebooks Sverigechef, berättar att det redan finns en stark trend av att följa varumärken i andra länder.

– Hela 1 miljard användare gör det. Och vad gäller de svenska användarna, så följer 72 procent en affär eller produkt i ett annat land, säger han till Resumé.

Den nya marknadsföringstjänsten innebär att varumärken kan köpa riktade annonser på Facebook baserade på företagets befintliga kundlista i kombination med en lista över potentiella sådana, med hjälp av ”lookalike audience tool”. Det för att hitta kunder som liknar varumärkets befintliga.

Man kan välja att rikta annonserna mot specifika länder eller regioner, varpå Facebook optimerar urvalet baserat på var annonserna går hem som bäst. Det för att exempelvis skapa mer engagemang på sidan.

– Tjänsten passar alla möjliga företag som vill flytta sin lokala produkt till en global marknad. Det är i dag enkelt för små företag att verka i en global miljö, allt som behövs är egentligen en hemsida och en webb-shop. Man behöver inte vara H&M för att göra det längre.

Tjänsten kommer att kosta pengar, i enlighet plattformens befintliga annonsmodell.
– Kostnaden styrs helt och hållet av målgrupp, utbud och efterfrågan. Ju bredare målgrupp din produkt har, desto billigare. Ju mer nischat, desto dyrare. Mängden aktörer som vill nå en specifik målgrupp vid just den tidpunkten, är vad som styr prissättningen, säger Sam Rihani.

I tillägg breddar Facebook utbudet av utbildningar. Man lanserar webbaserade seminarier och handböcker om internationella digitala marknadsföringstekniker inom sin e-learningplattform Blueprint. Nytt är också att man inför ett certifikat som bevisar att man har klarat utbildningens avancerade delar.

– Där får man den djupa expertis som krävs för att navigera inom våra produkter.

Kan inte certifikatet uppfattas som tvingande – att alla aktörer som vill tas för seriösa måste genomgå utbildningen?
– Absolut inte. Det är för att skapa en tydlig differentiering på marknaden. Om någon till exempel behöver en konsult som har den här kunskapen så blir denne nu enklare att hitta. Det kan vara väldigt användbart för reklam- och mediebyråer som vill styrka sin expertis på sitt område, säger Sam Rihani.

Mårten Färlin

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.