Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Fager ny vd för Sveriges Marknadsförbund

Publicerad: 5 maj 2008, 13:20

Jan Fager, Sveriges Annonsörers förbundsjurist, blir ny vd för Sveriges Marknadsförbund. Han efterträder Marianne Reuterskiöld som börjar på stiftelsen Kungliga Patriotiska Sällskapet.


Jan Fager

Varför tar du steget?
– Jag är ju ingen dagslända precis, utan har varit här i nio år. Tiden var mogen att prova något nytt. Nu får jag dessutom jobba som chef.
– Annars är det ungefär samma område som tidigare. Det handlar om frågor där min kompetens kan göra mest nytta, helt enkelt.

Vad skiljer Sveriges Annonsörer från Sveriges Marknadsförbund, när det kommer till kärnfrågorna?
– Sveriges Marknadsförbunds medlemmar är medier, annonsörer och konsulter, vilket innebär att ställningstaganden i vissa sakfrågor inte kan vara lika specifika. Å andra sidan har förbundet alltid kunnat ta ett tydligt grepp om marknadsetiken, på grund av medlemmarnas sammansättning. Just den biten vill jag också utveckla och driva debatt kring. De etiska frågorna kommer att bli än viktigare i framtiden, inte minst för att lagstiftaren får allt svårare att hänga med i teknikutvecklingen.

Sveriges Marknadsförbund är en relativt anonym organisation, hur ska den bli mer synlig?
– Jag tror att det finns ett stort utrymme inom just marknadsetiken,  inte minst att rent praktiskt visa hur den ska efterlevas. Det handlar bland annat om hur man ska se på marknadsföring i nya kanaler som till exempel bloggar, sökord och så vidare. Lagarna finns redan, men vi inom näringslivet måste vara tydliga med vad vi anser är schysst marknadsföring.  
– Dessutom anser jag att de olika branschorganisationerna kan jobba ännu mer gränsöverskridande.

Varför inte skapa en organisation när så många frågor är gemensamma?
– Det är en god tanke, men det finns fortfarande en massa små frågor som behandlas olika i  organisationerna. Frågorna riskerar att försvinna i en större, övergripande, organisation. Mindre medlemmar skulle få det svårare föra fram sina frågor.

Vem efterträder dig?
– Det vet jag inte.

Lämnar du också ERK i samband med detta?
– Ja, det passar också bra eftersom vi får en reklamombudsman från och med nästa år. 

Har tillsättandet av en Reklamobudsman påverkat ditt beslut att lämna Sveriges Annonsörer?
– Nej, det är snarare tråkigt att inte få vara med att köra den tjänsten hela vägen. Jag har varit projektledare för Reklamobudsmannen, men får nu följa den från sidan.

När ska rekryteringsprocessen vara klar?
– Förhoppningsvis ska chefen för kansliet vara rekryterad under sommaren.

Jobbar ni redan nu med namn?
– Det har kommit in en del intresseanmälningar.

Vilken har varit en den enskilt viktigaste frågan under dina nio år på Sveriges Annonsörer?
– Det har nog just Reklamombudsmannen varit, vi har jobbat med länge i kulisserna med den. Och det är viktigt att vi sjösätter på ett bra sätt, så att frågan om lagstiftning inte dyker upp igen med en ny regering.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.