Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Faktabaserade insikter i ljuset"

Publicerad: 6 maj 2011, 15:10

Namnen, en syntpopgrupp från 80-talet, satsade på orkestrala manövrer i mörkret. För mediebyrån gäller faktabaserade insikter i ljuset. Näst på tur bland nominerade i tävlingen Årets mediebyrå: OMD.


Ämnen i artikeln:

OMDStockholm Media Week

OMD-gänget.

Hur har året varit?

– Det har varit jättebra. Vi har märkt att marknaden vänder, det är högt tryck och en spännande miljö, säger vd:n Martin Hugosson.

Har ni fått några nya, spännande kunder?


– Vår mest kända kund är antagligen Levis. Sen har vi fått flera nya kunder också men jag kan inte namnge dem ännu.

Hur bygger man bra relationer till sina kunder?

– Genom att se deras affär som sin egen och ta ansvar och ge rekommendationer utifrån det. Det kräver en bra förståelse för deras behov. Genom att bygga längre samarbeten har vi också möjligheten att utföra mer kreativa och avancerade lösningar tillsammans.

Vad karaktäriserar er?

– Två saker, dels har vi en otroligt bra mix av människor som alla kompletterar varandra och har kul tillsammans, sedan är vi alla tokigt fokuserade på konsumentinsikter och definierar oss som resultatorienterade planners. Resultatet av det blir strategier som leder till starka resultat.

Tävlingen har kritiserats för att vara hård mot storbyråer. Hur ser du på det?

– Jo, den är väl befogad. Men som med alla tävlingar finns det en del utrymme för kritik.

Martin Hugosson tog över posten som vd i februari, men har arbetat på byrån i totalt åtta år. Han hyser inga planer på att byta arbetsplats heller.

– Jag trivs bra med mitt jobb. Än så länge har jag varit här under två OS och ser fram emot ett tredje också.

Är det vinter- eller sommarspel?

– Nä, det blir väl någon form av eget OMD-OS.

Det finns en gammal syntpopgrupp med samma namn som byrån?

– Ha ha, ja. Orchestral Manouevres In The Dark.

Har du någon relation till dem?

– Ha, nä. Det har jag inte. Jag var nog lite för ung när de var aktuella.

Men ni satsar inte på orkestrala manövrer i mörkret?

– Nä, vi satsar på faktabaserade insikter i ljuset!

Fakta

OMD startade i Sverige 1999 och är i dag drygt 40 personer.

Vd är Martin Hugosson.

Resultat nedbrutet på OMD offentliggörs ej.

Exempel på kunder: McDonalds, Coop, Carlsberg, Match.com, Renault.

Emanuel Videla

Ämnen i artikeln:

OMDStockholm Media Week

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.