Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Familjen nytt reklamtema för Spendrups

Publicerad: 8 november 2007, 12:22

Spendrups Bryggeri genomför som bäst en ompositionering av varumärket. För två månader sedan fick den grafiska profilen och produkterna ett nytt utseende. Nästa vecka är det reklamens tur.


"Den nya designen är framtagen av Embrink Design, medan Paradiset DDB står bakom reklamkampanjen. Den fokuserar på huvudvarumärket Spendrups och temat är "familjen".- "Familjen" är en spännande koppling att arbeta kring för Spendrups. Det är ett familjebryggeri och vill vi också lyfta fram ursprunget i vår kommunikation, säger Carina Harler, senior brand manager på Spendrups.En viktig anledning till den stora ompositioneringen är den ökande konkurrensen på ölmarknaden. I Sverige finns idag bara två stora aktörer ? internationella Carlsberg Sverige med 50-60 procent av marknaden och den svenska familjeföretaget Spendrups med cirka 25 procent.Målsättningen för Spendrups är nu att samordna kommunikationen och lyfta fram ursprunget på ett tydligare sätt. Det nya familjekonceptet är dock långt ifrån Spendrups tidigare reklamspår som "fulöl" och "mycket nöje".- Visst, men det här speglar verkligen kärnan i varumärket och det som Spendrups står för, säger Carina Harler.Reklamkampanjen inleds på måndag med två nya reklamfilmer regisserade av Henrik Lagercrantz på Epa International. Filmerna, som visar några killar som på grund av "familjen" inte kan arbeta övertid, kommer att gå tungt i TV3 och Kanal 5 under julhelgen.- Detta blir den första stora satsningen från vår sida. Jag vill inte nämna några belopp, men det här är en stor och viktig lansering för oss och nu gäller de att sätta det nya konceptet ordentligt, säger Carina Harler.Det nya konceptet syns också med en ny sajt, i butik och på restaurang.Arbetsgruppen på Paradiset DDB består av projektledare Jonas Bauer, ad Magnus Wretblad, copywriter Henrik Häger, produktionsledare Anna Magnusson och byråproducent Sanna Wallenstierna.

Pia Grahn

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.