Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Farfar lyfter globala Diesel

Publicerad: 17 september 2008, 09:06

I våras genomförde Diesels huvudkontor en pitch för ny reklambyrå. Valet föll på svenska Farfar. Nu kommer första kampanjen där konceptet är att det inte finns något koncept.


Farfar har idag ansvar för Diesels världskonto. Nu kommer första kampanjen sedan samarbetet inleddes.
– Man känner sig väldigt stolt och glad över att ett stort internationellt modemärke som Diesel har valt en helsvensk uppställning till den nya kampanjen. Med Farfar som ny huvudbyrå och ett nytt visuellt uttryck går Diesel in i en ny era, säger Åsa Pettersson, marknadschef på Diesel Sverige.

Diesel gör två större kampanjer per år. Den hyllade Heidies-kampanjen från 2007 var en mindre enskild kampanj. Det var första gången Diesel samarbetade med Farfar.
– Vi var jättenöjda med det samarbetet och om man får spåna fritt kan jag tänka mig att den kampanjen var en av anledningarna till att Farfar nu fick det globala uppdraget.

Tidigare hade den franska byrån E27 det globala uppdraget under en kortare tid. Diesel har inga fasta lokala reklambyråer.

Den nya kampanjen kommer att gå i print och på webben.
– Huvudmedia är print men med tanke på Farfars kunskap så är satsningen på webben nästan lika stor, säger Åsa Pettersson.

Vad vill ni säga med kampanjen?
– Vi vill inte säga så mycket. Konceptet är att det inte finns något koncept. Vi har alltid varit så konceptuella tidigare och känner att det nästan har blivit gammalmodigt. Nu låter vi bilderna tala för sig själva. Det finns helt enkelt inga dolda budskap.

Höst och vinterkampanjen är framtagen av Farfar i samarbete med Diesels creative team lett av creative director Wilbert Das. För fotot, som är genomgående svartvitt, svarar John Scarsbrick. Stylist är Karin Smeds. Enligt Diesel är det ett enkelt, rent formspråk som liknar det som de en gång startade med.

Med i arbetsgruppen är Joakim Jonason, mannen som var med och grundade Paradiset och som låg bakom Diesels hyllade kampanjer ”For Successful Living” under 1990-talet.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.