Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 23 april 2008, 08:16
De svenska digitala byråerna håller ställningarna i den internationella rankingen The Big Won (Won Report). Fyra svenska byråer har tagit sig in på 20-i topp-listan.
Diesels kampanj signerad Farfar är den mest belönade.
Farfar är återigen högst rankade svenska byrå, men toppar inte listan som man gjorde i konkurrerande Gunn Report, som presenterades i slutet av förra året.
Crispin Porter + Bogusky tar i stället första platsen i The Big Won, som också samlat och poängsatt kampanjer gjorda inhouse.
Men när det kommer till rankingen av enskilda kampanjer kniper Farfars Heidies första platsen än en gång, i konkurrens med bland annat Nike +.
Sveriges tillkortakommanden som reklamnation de senaste åren har inte fått genomslag i rapporten. Sverige rankas som tionde bästa reklamnation.
Världens bästa reklambyrå är enligt The Big Won tyska Jung von Matt, före Crispin Porter + Bogusky i Miami.
1. Crispin Porter + Bogusky
2. In-house
3. Farfar
4. Forsman & Bodenfors
5. AlmapBBDO, Sao Paulo
6. Goodby Silverstein + Ptnrs
7. R\GA New York
8. Euro RSCG 4D Amsterdam
9. AKQA, USA
10. DM9DDB Brazil
10. Lowe Brindfors
12. Neue Digitale, Frankfurt
13. argonauten G2, Germany
14. Great Works
15. start/interone,
15. Jung von Matt
16= Glue, London
16= GrupoW, Mexico
18. GT Inc, Tokyo
19. McCann Erickson, San Francisco
20. Ogilvy & Mather, Canada
Peter Willebrand