Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

FBI slår till mot amerikansk mediebyrå och klient – begär ut handlingar

Publicerad: 27 mars 2019, 06:54

Resumé har tidigare rapporterat om FBI:s intresse för grumliga medieköpsrutiner.

Foto: Mostphotos

FBI:s utredning om icke-transparenta medieköpsrutiner har kommit längre, Dentsu Aegis amerikanska vd säger att byråerna måste omdefiniera sig själva och McDonalds gör sin största investering på 20 år – i data. Det och mer i dagens morgonsvep.


Förra året meddelade den amerikanska branschorganisationen Association of National Advertisers att FBI inlett en utredning gällande sju av de största mediebyråerna och deras klienter. Utredningen gäller huruvida medieköp på den amerikanska marknaden sker under rättvis konkurrens och tillräcklig transparens.

Nu rapporterar AdAge att utredningen kommit längre och att FBI samlat tillräckligt med bevis för att kräva ut handlingar från en av de inblandade parterna, ett så kallat domstolsföreläggande. Enligt AdAge gäller det ett bolag med en miljardbudget för medieköp som tvingats lämna ut alla dokument, email och transaktioner mellan dem och deras mediebyrå de senaste två åren.

Tidigare i år rapporterade Resumé om hur även den svenska medieköpsmarknaden plågas av dolda betalningsmodeller och upplägg. Enligt Resumés källor är det endast den högsta ledningen på mediebyråerna som känner till uppläggen och att så kallade "kickbacks" i vissa fall står för 10 till 15 procent av mediebyråernas byråintäkter.

Dentsu Aegis amerikanska vd: "Reklammarknaden är något av en soppa"

Under gårdagen talade Nick Brien, vd för den amerikanska grenen av Dentsu Aegis-koncernen, på en konferens anordnad av den amerikanska branschorganisationen 4A's. Under dragningen tog Brien upp branschens problem med klienter som kräver lägre kostnader, mindre komplexitet, mer ansvarstagande, brand safety, transparens och innehåll för olika kanaler. Brien pekade på att byråerna måste se sig själva i ögonen.

– Vi måste inse att vi inte bara är i försäljningsbranschen, vi är i engagemangsbranschen, berättade han och pekade på Nikes ökade försäljningssiffror efter den uppmärksammade "Dream Crazy"-kampanj.

– De mest framgångsrika byråerna värderar engagerande upplevelser över data.

McDonalds köper databolag för 3 miljarder

I ett försök att ytterligare individualisera kundupplevelserna på sina restauranger offentliggjorde McDonalds igår sitt köp av Dynamic Yield, ett bolag som specialiserar sig på datainsamling och individualisering, för 300 miljoner dollar. Enligt amerikansk branschpress kommer snabbmatsjätten att använda Dynamic Yields tjänster främst för sina drive-ins där de vill anpassa rekommendationer efter tid på dagen och väder. Framöver kommer tjänsten även införlivas i McDonalds digitala beställningsskärmar och app.

– McDonalds inser att i en tid då kunden bestämmer allt kan de inte längre erbjuda en "one-size-fits-all" för alla kunder, säger finansanalytikern Brandon Purcell, till Adweek.

Köpet är McDonalds största på 20 år.

Apple släpper fem minuter lång reklamfilm för sin nya streamingtjänst

I inledningen av veckan lanserade Apple sin nya streamingtjänst Apple TV+. Nu släpper man en riktig kioskvältare till reklamfilm för tjänsten.

Den fem minuter långa reklamfilmen är regisserad av Steven Spielberg och har cameos från Hollywoodstjärnor som Sofia Coppola, M. Night Shyamalan, Ron Howard, Reese Witherspoon, Jennifer Aniston och Hailee Steinfeld. Stjärnorna berättar om sina egna kreativa arbetsprocesser och vad som gör dem nervösa.

Se filmen här.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.