Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Februari 2006

Publicerad: 8 november 2007, 12:22


Varumärkes-SM

Mats Wester, marknadsdirektör på Spendrups bryggerier, är februaris raket i Varumärkes-SM, som genomförs i samarbete mellan Resumé och Nordisk Media Analys (NMA). Efter en medioker januaristart visar hela hans portfölj plussiffror under februari. De mest lyckosamma varumärkena i Mats Westers portfölj har Samsung och Cdon.com varit, och de tar honom upp till en tredjeplats, inte långt efter ledaren Jochum Forsell , vd på Initiativ Universal.
– Samsung har bra produkter och kommunicerar mycket, bland annat arrangerar de stora event. Jag tror på Samsung också på lång sikt, säger Mats Wester i en kommentar.

Samsungs nordiska marknadsdirektör heter Thomas Anderfelt . Han tror att de fina siffrorna för februari är ett resultat av ett arbete som har pågått under en längre tid. Samsung har varit aktiva med både printkampanjer och reklamfilm. På webben har de gjort en kampanjsajt för mobiltelefonmodellen d600, som bland annat berömdes av Månadens webb-juryn i januari.
– Ur ett pr-perspektiv har vi också haft väldigt bra genomslag. Våra lanseringar av nya modeller har fått mycket press och våra generösa montrar på den viktiga Cebitmässan gav bra eko, säger han.

Lägg till att Samsung gjorde butikskampanjer för en OS-mobil, med till exempel nationalsången som ringsignal, så har vi en bra förklaring till att Samsung är en av vinnarna under februari. Utöver Mats Wester har bara tätmannen Jochum Forsell plockat in Samsung i portföljen. På tal om OS, så är evenemanget den troligaste förklaringen till att TV 4 blir februarijumbo. Trots det starka kortet "Let’s dance" backar kanalen med tolv procentenheter i attityd, förmodligen eftersom SVT hade ensamrätt på OS-sändningarna. Lägg till att SVT sände tittarstarka program som "Melodifestivalen" och "På spåret" under perioden så förstår man att NMA har rätt i att SVT:s tittarandel var högre än vanligt under perioden. Enligt NMA var dessutom det totala tv-tittandet högt i februari.

Men vinnaren i februari, Pepsodent, har alla i expertpanelen bommat. Pepsodent har precis lanserat en ny tandborste, Pepsodent Air Precision, med butikskampanjer och en färsk reklamfilm. Filmen visar upp tandborsten som har hämtat inspiration från en löpsko, genom en inbyggd luftkudde. David Scholander , varumärkesansvarig för Pepsodent, tror att tandborsten kan vara svaret till att Pepsodent ökar mest och att huvudkonkurrenten Colgate backar rejält. Samma fenomen går att se i tvättmedelskategorin. Näst bäst går Ariel medan Via är näst sämst.
– Vi har fått väldigt bra respons på vår nya reklamfilm som har rullat sedan mitten på januari, säger Samuel Westin , varumärkesansvarig för Ariel. Filmen är lågmäld och har en rullande copy som berättar att Ariel tvättar rent redan vid trettio grader – och att det är skonsamt både för kläder och miljö.

Magnus Örvell
maguns.orvell@resume.se

Så genomförs VM-SM 2006:

Dagligen följer undersökningsföretaget Nordisk Media Analys, NMA, varumärken inom ett sextiotal olika branscher och produktkategorier. För varje bransch genomförs 125 intervjuer i veckan, med ett statistiskt representativt urval av Sveriges konsumenter. NMA mäter och analyserar konsumenternas attityd till ett visst varumärke. I Varumärkes-SM gäller det att ha plockat ut fem varumärken i sin portfölj, som ska öka så mycket som möjligt (i procentenheter) under året. Efter sex månader får deltagarna möjlighet att byta ut varumärken i sin portfölj. Den deltagare som får högst sammanräknad ökning under året vinner Varumärkes-SM.

Magnus Örvell

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.