Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Februari

Publicerad: 8 november 2007, 12:23


Big Burgers framgångsrika machostuk drabbar främst Sibylla i slaget om snabbmatsätarna.

Backlash med full effekt! Stereotypa könsroller i reklamen slår igenom i den senaste varumärkesmätningen från NMA. Både Burger King och H&M tillhör varumärkena som ökar mest i feb­ruari.
H&M följer upp höstens flåshurtiga träningsoutfit för Madonna med en vårkollektion som bär hennes initial M. Klädkedjan talar nu om glamour och tidlös exhibitionism. 
– Ekologisk bomull och ytterligare en Madonnakollektion bidrar till uppgången. H&M släppte även nyheten om deras nya klädkedja COS (Collection of style) som öppnar sin första butik under mars månad. Några butiker för COS i Sverige verkar dock inte vara inplanerade, säger Mats Isenberg, analytiker vid NMA.
Burger King tar ett djärvt steg och kör med Crispin Porter & Boguskys provokativa reklamfilm ”I am a man” över allt vad politisk korrekthet heter. Bokstavligen! I filmen startas vad som närmast kan liknas vid en manlig revolt mot den hälsohysteri och snabbmatsindignation som har följt i spåren av Eric Schlossers ”Fast food nation” och Morgan Spurlocks ”30 dagar av frosseri”.
Formmässigt är dramaturgin en blinkning mot det amerikanska gaykollektivet. Castingen känns som Village People drabbat av Whopperbulimi.
Stefan Eriksson är vd på Burger King:
– Filmen är tydlig, relevant och humoristisk. Vi säljer hamburgare och försöker inte ge sken av något annat. Visst är filmen en blinkning till hälsodebatten, men vi vill visa att hamburgaren fyller ett behov för många som jobbar hårt.
Blir Shout arbetslösa nu när ameri­kanska Crispins film fungerar så bra?
– Absolut inte. Vi kommer att följa upp med svenska kampanjer under hela året.  
Flera konkurrenter backar på Burger Kings lyft.
– Det är främst Sibylla som inte lyckas stå emot Burger Kings machoframgång, säger Mats Isenberg.
I övrigt håller svenskarnas house­hold-names Ica och Coop ställningarna i toppen. De fortsätter att rida på den starka konsumtionstrenden.
Expert går starkt framåt i samband med namnbytet från Power.
HP:s tv-kampanjer om den personliga datorn har också haft god effekt.
Till förlorarna hör de stora tv-kanalerna. Det vittnar om ett alltmer fragmentiserat utbud där nischkanalerna stadigt ökar sina tittartidsandelar. Nu är ju också snart hela Sveriges digitaliserat.

Fotnot:
Varumärkes-SM är Resumés och analysföretag Nordisk Media Analys’ tävling. Underlaget bygger på NMA:s mätningar av hur attityden till varumärken i ett fyrtiotal branscher förändras jämfört med föregående år. Förändringen i de tävlandes portföljer kan jämföras med hur värdet på en aktieportfölj utvecklas.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.