Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Fejkade Umeå-bilderna är reklamkampanj från Nord DDB

Publicerad: 8 Maj 2019, 12:23

Från Instagramkontona johannaeolsson och hellorasmus.

Det är Nord DDB som ligger bakom de bilder som sprids i sociala medier där influencers photoshoppat in sig själva i bilder på Umeå.


Ämnen i artikeln:

Nord DBB

Resumé rapporterade tidigare under onsdagen om hur influencern Johanna E Olsson, med cirka en halv miljon följare på Instagram, på ett komiskt uppenbart sätt photoshoppat in sig själv i en bild över Umeå.

Ett flertal andra sociala medier-profiler, både svenska och utländska med varierande följarantal, har gjort liknande inlägg samtidigt som de lyfter fram Umeå som resmål. Camilla Gervide som driver sajten Bloggbevakning spekulerar i om det kan röra sig om smygreklam för Umeå.

Visit Umeå och Umeå kommun bekräftar nu för Resumé att inläggen ingår i en kampanj som Nord DDB ligger bakom, av en för dem "okänd kund", vilket VK var först med att rapportera om.

Nord DDB har bland annat planterat nyheten hos redaktioner och profiler inom digitala medier.

Flera av inläggen inom kampanjen saknar dock annonsmärkning. Johanna E Olsson har visserligen hashtaggat sitt inlägg med #ad, men en liknande annonsmärkning fick Alexandra "Kissie" Nilsson att fällas i Patent- och marknadsdomstolen i början av förra året.

Resumé har sökt Nord DDB, som ännu inte återkommit.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

Nord DBB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.