söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Fejkreklam gör narr av Toyota och BMW:s hållbarhetsbudskap

Publicerad: 19 januari 2023, 13:01

Aktivister från klimatorganisationer satt upp affischerna över helgen.

Foto: Various

I flera europeiska städer har över 400 reklamskyltar och busshållplatser blivit klädda i satirreklam från olika klimatorganisationer rapporterar The Guardian. Affischerna riktar in sig på att avslöja sanningen bakom bilföretagens klimatuttalanden.

Ämnen i artikeln:

ToyotaBMW

VP


I samband med den hundrade upplagan av ”The European Motor Show” startade i Bryssel under helgen började de här satiraffischerna synas runtomkring Belgien, Frankrike, Tyskland och England. 

På en affisch i London som riktade sig mot BMW föreställde det en familj av testdockor som var omringade av avgaser, och på affischen stod det ”När vi testar våra utsläpp, är testdockan - du”

Affischerna sattes upp i samband med ett antal gerillainsatser av aktivister från organisationerna Subvertisers International, Brandalism och Extinction Rebellion. På affischerna satiriseras företagens egna marknadsföringsbudskap för att lyfta upp den falska marknadsföring och aggressiva lobbyverksamheten som klimatorganisationerna menar att billföretagen bedriver.

– Toyota har pressat på deras ”Beyond Zero” hållbarhetsreklam medan de har bedrivit lobbyverksamhet runtom i världen för att försvaga luftkvalitetsplaner och hotat juridiskt för att skydda sina egna vinster över ett levbart klimat, säger Tona Merriman, talesperson för Brandalism.

Som svar till den kritik som lyfts upp via denna satirkampanj menar Toyota bland annat att de har jobbat för att minimera deras koldioxidavtryck och att dem har jobbat på det över flera årtionden. 

Toyota säger även att de håller fast till sitt mål om att nå koldioxidneutralitet över sin globala verksamhet vid 2050 och i Europa vid 2035 samt att satsar på att eliminera koldioxidutsläpp från nya fordon som säljs i Europa till 2035.

– Toyota och BMW använder sig av sluga kampanjer för att marknadsföra stora SUV modeller för att täppa igen stadsgranskap. Elektriska suvar är ingen lösning - de är för stora för de flesta parkeringsplatser och deras stora storlek ökar risken för gångtrafikanter, speciellt barn, att hamna i trafikolyckor, säger Tona Merriman. 

 

Satiraffischerna har sett runtom ett flertal europeiska städer.

Foto: Various

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev